Hockeysverige möter hjärnan bakom NHL 19: ”Vill ta med spelaren på en resa”
September är en spännande månad för alla hockeyälskare. Utöver att ligor världen över sakta vaknar till liv i höstmörkret, innebär årets nionde månad dessutom att det är dags för en ny upplaga av EA SPORTS omåttligt populära spelserie NHL. Med bara dagar kvar till lanseringen av NHL 19 tog sig Hockeysverige därför till Stockholm för en exklusiv förhandsvisning av spelet från studions producenter.
STOCKHOLM. Det råder inga tvivel om i vilken kanadensisk stad EA SPORTS’ NHL-kontor är beläget.
Innan Hockeysverige och det samlade uppbådet av press och digitala innehållskreatörer fått ta del av någon ny information överhuvudtaget kring NHL 19, bjöd spelets Senior Producer Sean Ramjagsingh på en något oväntad, men likväl djupgående, presentation av favoritlaget Vancouver Canucks. Efter att ha överöst tvillingarna Daniel och Henrik Sedin med beröm för deras insatser i klubben dyker plötsligt en bild på Elias Pettersson upp.
– Ni får ursäkta mig, men jag kan inte fortsätta här utan att berätta för er hur omåttligt spända hela Vancouver är på att se vad denna killen kan göra, myser Ramjagsingh.
Ingen press på unge Pettersson, alltså.
Efter de klädsamma hyllningarna till våra svenska hockeyfenomen tog Ramjagsingh åter till orda för att berätta om skapandeprocessen bakom NHL 19 och hur utvecklingsteamet i år baserat sitt arbete kring fyra så kallade ”grundpelare”.
”FRÅN UTERINKEN TILL PROFFSLIVET”
Det kan vara nog så svårt att konstruera ett hockeyspel som är inbjudande för den som aldrig riktigt fastnat för ishockey. Likväl är det vad EA SPORTS försökt göra i NHL 19 med nya tillägget World of Chel. Spelläget – vars namn baseras på den nordamerikanska tendensen att uttala ”NHL” med betoning på andra halvan av ordet – är byggt kring konceptet ”från uterinken till proffslivet” och har som mål att skapa en lite flackare inlärningskurva för nybörjaren.
– Det är en stor del i vår arbetsbeskrivning, förklarar Ramjagsingh för Hockeysverige.
– Vi älskar att lyssna på förslag från våra inbitna fans men samtidigt måste vi bygga ett spel som även tilltalar den som aldrig spelet serien tidigare.
Istället för att direkt kastas in i den tävlingsinriktade onlinedelen av spelet, kan den nytillkomne spelaren nu alltså öva upp sig i en spelmiljö som designats för stegvis utveckling.
– Vi vill ta med spelaren på en resa från träningsrinken till att klara av utmaningar, till att testa på spel mot andra nybörjare online, till att slutligen bli en fullfjädrad NHL-spelare.
EN MER INTUITIV SPELUPPLEVELSE
Den andra av de fiktiva pelare NHL 19 byggts kring är spelets uppdaterade fysikmotor, det vill säga hur spelarna på isen reagerar på de situationer dem ställs inför.
– Vi har lagt stor vikt vid att utveckla de områden många av våra fans höjt sina röster kring: spelarnas skridskoåkning och mottagning av puck, säger Ramjagsingh.
Den uppdaterade fysikmotorn (döpt till ”Real Player Motion”) är tänkt att – tillsammans med nya, strömlinjeformade animationer – ge spelaren bakom spakarna en mer intuitiv upplevelse.
– Vi har tagit hjälp av rörelsemönstret hos spelare som P.K. Subban och Connor McDavid för att göra våra animationer så äkta som möjligt.
Att döma av de positiva reaktionerna i pressrummet när spelet gjordes tillgängligt att testa på, tycks produktionsteamet ha lyckats.
INDIVIDUALISM OCH UTTRYCKSFULLHET
Den skarpsynte betraktaren har säkert noterat att såväl Sverige som Finland fått egna omslag till årets upplaga av NHL. I USA och Kanada är det P.K. Subban som pryder omslaget medan det i Sverige och Finland är William Nylander respektive Patrik Laine som fått äran. Något som enligt Sean Ramjagsingh inte är ett sammanträffande:
– Du ser till hur NHL utvecklas och hur ligan blir bättre på att lyfta fram imponerande prestationer från enskilda spelare. För oss kändes det självklart att matcha den utvecklingen på våra omslag. William Nylander är en spektakulär spelare att se på med sina kvicka händer och Patrik Laine har ett av de dödligaste skotten i ligan.
Som ytterligare ett steg i det individualistiska ledet – eller ”pelare nummer tre” – erbjuder NHL 19 över 900 olika sätt att designa din virtuella avatar precis så som du vill ha den. Vill du spela med en rosa toppluva och långbyxor? Inga problem. Har du dubbla sympatier och vill spela med en Pittsburgh Penguins-jacka och en Washington Capitals-mössa? Går att lösa.
En potentiell fullträff för den designintresserade NHL-spelaren.
NHL LEGENDS
Den sista pelaren förlitar sig på ren och skär nostalgi. Tack vare ett avtal med NHL:s förbund för pensionerade spelare har EA SPORTS lyckats få tillgång till fler så kallade ”legendspelare” än någonsin tidigare. Tyvärr kan Hockeysverige i dagsläget inte avslöja vilka pensionerade spelare som inkluderats i NHL 19 då vi blivit ombedda att hålla på den informationen i ytterligare ett par dagar. Vad vi kan säga är att de svenskar som följde NHL under 90-talet kommer bli jublande glada.
NHL 19 finns i butik och för nedladdning till PS4 och Xbox One från och med den 14 september.
Den här artikeln handlar om: