Så starka är klubbarnas varumärken

Att ha ett starkt varumärke är inte bara viktigt för företag. Även idrottsklubbar behöver förknippas med framgång när det kommer till att knyta upp nya fans och sponsorer. Tidningen Sport & Affärer har genom undersökningsföretaget Demoskop, frågat svenska folket, vilka tre svenska idrottsklubbar de anser har det starkaste varumärket.

Undersökningen gjordes mellan 30 januari och 6 februari i år och tusen personer mellan 18 och 89 år har tillfrågats. Hela elva renodlade hockeyklubbar kom med på topp 20-listan. Räknar man dessutom in ”blandklubbarna” AIK, Djurgården och Hammarby så är 14 klubbar med.

LISTAN (FÖRRA ÅRETS PLACERING):

1. AIK (1) 16,8%
2. IFK Göteborg (4) 14,1%
3. Djurgårdens IF (2) 13,7%
4. Malmö FF (2) 12,5%
5. Hammarby IF (5) 7,4% 

6. Frölunda Indians (6)  5,7%
7. Färjestads BK (8)  2,8%
8. HV71 (11)  2,4%
9. Brynäs IF (9)  2,4%
10. IFK Norrköping (14) 1,6%

11. Leksands IF (7) 1,5%
12. Luleå Hockey (17) 1,4%
13. Skellefteå AIK (9)  1,2%
14. Malmö Redhawks (12)
15. GAIS (ny) 0,7%
15. IF Elfsborg (14)   0,7%

17. Modo Hockey (13) 0,6%
18. Linköping HC (17)  0,5%
18. Växjö Lakers (16)   0,5%
18. Helsingborgs IF (19)  0,5%

Den som vill läsa hela undersökningen kan gör det här.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: