SKOGLUND: Så lyfter vi upplevelsen på arenorna ytterligare ett snäpp
Det har under säsongen stötts och blötts hur klubbarna ska agera för att locka folk till SHL-arenorna. Sänkta biljettpriser, flådiga kringarrangemang och en önskan om en liga med fler karaktärer är några synpunkter som förts fram. Skulle tröjdissningar kanske kunna vara en grej som lockar folk till arenorna?
Vi har under 2000-talet fått vänja oss vid så kallad mobbnings-tv där vem som helst kunnat söka in till olika program och blivit kända genom att bete sig som svin och trycka ner sina medtävlare. Vi har också fått vänja oss vid att följa celebra familjer i ”reality shows” där kändisarna visar upp sina hem och familjer. De program som handlat om familjer som haft ”högt i tak”, det vill säga ”bråkat mest om skitsaker”, har oftast vunnit de flesta tittares intresse.
I hockeyns värld är klubbarna väldigt bra på att lyfta fram det som varit bra i deras förflutna. Gång efter annan hissas tröjor till SHL-arenornas tak och de som får sina nummer pensionerade hyllas av alla och envar för sina insatser. Med all rätt såklart. Det är genom att återkoppla till sin historia en klubb skaffar sig en identitet och i förlängningen nya fans.
TRÖJDISSNINGAR
Men skulle man kunna dra det ännu längre? Varför inte ge sig i kast med det som verkar gå hem i stugorna och uppmärksamma spelare och ledare som kanske inte gjort så där värst positivt intryck i en klubb.
Hur skulle det va om tröjdissningar infördes? En tolv minuter lång ”roast” av en före detta spelare från ledning, gamla lagkamrater och tränare. Självklart ackompanjerat av ett unisont buande från publiken. Ceremonin avslutas sen med att speciellt utvalda med hjälp av brandfacklor eldar upp tröjan som har det nummer spelaren bar under sin tid i föreningen.
Tänk er själva: Klubbdirektören står där och gapskrattar samtidigt som han berättar hur snacket om spelaren EGENTLIGEN gick i fikarummet på kansliet. Sportchefen drar någon anekdot från när han fick hämta spelaren i fyllecellen efter en urspårad lagfest och på köpet fick sin bil nerspydd. Eller varför inte den gamle lagkamraten som efter många år äntligen erkänner: ”Vi gillade honom faktiskt inte alls och jag förbannar varje dag han fanns i vår klubb”.
Någon kanske vill lyfta fram en smaskig otrohetshistoria som den förre spelaren varit inblandad i under sin tid i klubben. Historien rullas upp där på isen och publiken bara: ”OOOOUCH” när en speciellt pikant detalj kommer i offentlighetens ljus.
KAN ÄNDRAS EFTER TYCKE OCH SMAK
Det här konceptet jag lanserar går att ändra lite hur man själv känner. Exempelvis kan ju tomater och ägg delas ut till publiken som de under ceremonin kan få kasta på spelaren i fråga. Om spelaren inte vill vara på plats under tröjdissningen kan ett porträtt i storbildsformat ställas ut på isen som de närvarade kan kasta på istället.
Sen gäller det såklart inte bara spelare. Det finns ledare genom åren som inte gjort sig speciellt populära i klubbar. Samma koncept skulle givetvis kunna köras på dem.
Jag tror att detta skulle ha stora förutsättningar att bli en succé. Det är ingen som erkänner det rakt ut, men många mår bra av att se andra tryckas ner. På så sätt skulle SHL-klubbarna även bidra till folkhälsan, vilket borde vara bra ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Vem vet, ligaorganisationen kanske till och med kan hämta hem ett pris från någon ekonomisk sammanslutning som vill belysa smartnessen i det hela.
Allt på grund av mig och min lilla idé.
Ni kan tacka mig senare.
Godafton!
Fotnot: Detta inlägg ska läsas med en stor portion humor och en lika stor dos förståelse för ironi och sarkasm.
Den här artikeln handlar om: