Skarp kritik mot Frölundas nya klubbmärke: “Genuint ledsen”
Det har uppstått en kritikstorm mot Frölunda efter att klubben i går presenterade sitt nya klubbmärke. En av de som riktar kritik mot klubben är Frölundaikonen Anders Broström.
”Jag blir inte arg, enbart genuint ledsen”, skriver ”Bros” i ett Facebookinlägg.
Frölundas nya klubbmärke har väckt starka reaktioner runt om i hockey-Sverige och på sociala medier har supportrar krävt att klubben ska dra tillbaka beslutet att använda sig av klubbmärket.
Hockeysverige.se:s krönikör Robert Pettersson kallade det nya klubbmärket för ”själlöst”.
En som stämmer in i kritiken mot det nya klubbmärket är ikonen Anders Broström.
”Ett klassiskt genuint klubbmärke mot ett för mig helt uddlöst ”modernt” klubbmärke/företagslogga. Hur kunde det hända? Var finns tanken på klubbens anrika historia? Var finns tanken på alla supportrar? Jag blir inte arg, enbart genuint ledsen”, skriver Broström i ett inlägg på Facebook.
Många på sociala medier har också uppmärksammat att klubbmärket är snarlikt den före detta utförsåkarens Frida Hansdotters klädmärke, något den tidigare alpinstjärnan lagt märke till.
– Jag håller med om att den är väldigt lik och många har reagerat på den och hört av sig. Vi har en intern dialog just nu om hur vi ska förhålla oss, sade Hansdotter till Sportbladet i går.
”DET KRÄVS ENORMA PROTESTER”
För TV4 Sport gav under torsdagsmorgonen experten Leonard Jägerskiöld Velander, som är förtfattare till bland annat Hockeys Heraldik, en bok som går in på djupet om idrottsvärldens mest klassiska klubbmärken, sin syn på Frölundas nya klubbmärke.
– Det man ska ha med sig när man byter klubbmärke är att oavsett om det är bra eller dåligt så kommer det att få kritik. Med det sagt så finns det väldigt mycket berättigad kritik i det här fallet, säger Jägerskiöld Velander.
– Det största är kanske att supportrarna inte varit införlivade i processen från a till ö. De blev tillfrågade i början, men har sedan inte fått vara med hela vägen. Det andra är att trenden i ishockeyvärlden är att man går retro. Luleå gick retro och det togs emot väl av supportrarna. I NHL har man gått retro genom Toronto, Buffalo och Arizona. Det har inte Frölunda gjort.
På sociala medier uttrycker Frölundasupportrar sin önskan om att klubben ska tänka om och välja ett annat klubbmärke. Det är inte helt orealistiskt att så även kan bli falllet för Frölunda, enligt Jägerskiöld Velander.
– Det har hänt. Leeds fick backa inom en vecka när de lanserade sitt nya klubbmärke, så det kan hända, men det krävs enorma protester.
TV: Tre Kronors tre nyckelspelare i OS
Den här artikeln handlar om: