Sedan elitserieavancemanget 1984 har Luleå aldrig tvingats till negativt kval för att försvara sin plats. Men 2008 var de riktigt illa ute - då klev en grovjobbare från Boden fram när det som bäst behövdes. – Jag tror vi hade haft svårt att klara oss kvar om det hade blivit kvalserien, berättar Robin Lindqvist 13 år senare.
I artikelserien "Ödesmatchen" på Hockeysverige Plus ser Henrik Skoglund tillbaka på matcher som varit avgörande för svenska klubbars framtid.