MJÖRNBERG: Är det inte dags att räkna rätt nu?
Krönikor

MJÖRNBERG: Är det inte dags att räkna rätt nu?

Publicerad 20 januari 2020 10:43 | Senast redigerad 24 januari 2020 19:17
Det har blivit en hel del rabalder kring skottstatistik den senaste tiden och faktum är tyvärr att den räknas ganska bristfälligt i Hockeyettan. Vilket i förlängningen innebär att mycket av den statistik som finns inte är att lita på.

Det kan tyckas att skottstatistik är en bisak. Ett nödvändigt ont som bara ska vara där.

Men med tanke på hur mycket tränare tycks tycka att det är en viktig parameter att referera till för att förklara en matchbild är det uppenbarligen ganska viktigt. För att då inte tala om att det faktiskt ligger till grund för mycket av den grundläggande statistik som alla som tittar på förväntar sig kunna lita på.

Svart på vitt, Hockeyettan är ett statistiskt haveri.

I fredags snackade jag med Skövde-målvakten Viktor Andersson (en längre artikel kan ni hitta här) som gått ut på Twitter och ganska tydligt markerat att han tycker att skottstatistiken sköts undermåligt i ligan.

Poängen, vilket han har helt rätt i, är att det verkar skilja väldigt mycket från hall till hall hur skotten egentligen räknas och att det ofta tycks vara så att hemmalaget av outgrundlig anledning får fler skott än bortalaget. Vissa hallar är ”skottäta” medan andra är ”skottsnåla” och det påverkar i slutändan statistiken ganska markant.

Samma kväll spelades en het match ute på Gotland mellan Visby/Roma och Huddinge där skottstatistiken när krutröken väl lagt sig och Visby/Roma stått som segrare stannade vid fullständigt orimliga 60-58 till Huddinge. Det skapade ett visst rabalder och flera diskussioner i sociala medier. Till och med så pass intensivt att Visbys sportchef André Lundholm under kvällen lät meddela att ”något har uppenbart gått väldigt fel” för att senare korrigera den korrekta statistiken till 45-43.

Vad säger då det här? Mer än att skottstatistiken räknas ytterst godtyckligt runt omkring i Hockeyettan-hallarna?

Jo, det säger förstås att statistiken inte går att lita på.

För skottstatistiken ligger ju, som Viktor Andersson är inne på, till grund för målvaktsstatistiken och om den inte stämmer kan det betyda en hel del för målvakter som aspirerar på att ta sig uppåt i seriesystemet. Vissa målvakter kommer få sin statistik boostad och andra kommer få den sänkt på grund av den här godtyckligheten.

Samtidigt ligger ju skotten till grund för att plocka fram till exempel skotteffektivitet, både för lag och specifika spelare. Siffror som säger en hel del om hur det presteras, om det räknas rätt vill säga.

Det borde vara en självklarhet att det måste bli rätt när de räknas.

Men att det kan diffa så pass mycket i hur skottstatistiken egentligen räknas och hur opålitlig den faktiskt är sänder ju budskapet att den inte tas på allvar.

Tyvärr är det som jag upplever det ofta så att man gömmer sig bakom att det sköts ideellt. ”Äsch, det där kan väl Göstas grabb ta hand om, han gör det gratis, det är inte så noga”. Typ.

Men för de målvakter som drabbas är det faktiskt noga.

I slutändan kommer det ner till en informationsfråga. Jag tror helt enkelt inte att de som räknar skotten i många fall faktiskt vet vad som egentligen ska räknas som ett skott.

I förbundets så kallade händelsedefinitioner står det:

”Ett skott på mål inträffar när en attackerande spelare med intention att göra mål skjuter pucken mot mål. Skott på mål är om pucken är inom målramen, d.v.s. i mål eller om målvakten räddar pucken från att gå i mål.

Förtydligande:

1. Alla målregistreras som ett skott.

2. Rensningar ochmisslyckade passningar som går på mål räknas inte som skott.

3. Skott i stolpeoch ribba räknas inte som ett skott på mål”

Men vissaräknar allt som målvakten tar oavsett om det skulle ha träffat måleller ej, vissa räknar även ramträffar, vissa räknar bara ettskott fast det i en sekvens med returer kanske kan bli tre totalt.Vissa hittar skott där det över huvud taget inte finns några ochså vidare och så vidare.

De där riktlinjerna skickasgaranterat ut till klubbarna och finns att läsa på diverse kanslierför den som känner sig manad. Men hur många ser faktiskt till attkunna och följa dem innan de ställer sig med blocket i hand ochbörjar dra streck?

De som räknar skott borde utbildas såatt exakt samma riktlinjer efterföljs i samtliga hallar över helalinjen. Det ska inte finnas utrymme för tolkning ellergodtycklighet. Den som räknar ska veta exakt vad som gäller och skata sig an uppgiften på allvar. Det är dags att göra (räkna) rättnu.

För i slutet av dagen är det ju faktiskt så att ska detfinnas någon som helst mening med att ha statistik, då måste denvara rätt. Annars kan man lika gärna skita i den.