Bengtsson kliver av som Hockeyallsvenskans VD
Han anlitades av Hockeyallsvenskan på konsultbasis 2006 och blev helanställd VD för ligan 2008. Nu meddelar Stefan Bengtsson att han kliver av från positionen som det högsta hönset i allsvenskan för att gå i pension.
– Jag har fått frågan om att fortsätta ett tag till, men tillsammans med familjen har jag bestämt att inte gå över tiden utan sluta när det är som roligast. Det har varit fantastiskt kul att vara med på den här resan. Jag kommer säkert att få lite ångest, för detta har ju inte bara varit roligt utan också otroligt tidskrävande och något som jag levt med under många år, säger Bengtsson till Hockeyallsvenskans hemsida.
Under åren med Bengtsson vid rodret har det hänt mycket med Hockeyallsvenskan, som bland annat har fått ett helt annat utrymme i media.
– HockeyAllsvenskans aktiebolag, som ägs av klubbarna, bildades 2005 och då fick jag som konsult ett uppdrag på deltid med att bygga upp verksamheten. Syftet var att bygga, driva och kommersialisera ligan. När jag blev heltidsanställd VD 2008, så gjorde vi en strategi utifrån de viktigaste målen. De första åren ledde till TV-avtal och nya sponsorsamarbeten, vi har stärkt varumärket, byggt upp organisationen och ökat klubbarnas publik och intäkter med mera. Till sist har vi nu, sju år senare,också äntligen börjat förverkliga de sista av huvudmålen. Exempel är utbildningsersättning för spelare som går vidare till SHL, kollektivavtal för spelarna, och ett avtal med Svenska Ishockeyförbundet som formellt reglerar de rättigheter och skyldigheter som etablerats under årens lopp.
Bengtsson kommer vara delaktig i arbetet att hitta en efterträdare. Ett arbete som redan nu har startat.
– När det gäller kravprofilen så finns det några viktiga nyckelord: affärsmässig, kreativ, driven, initiativtagande, strategisk. Vi är ingen förvaltande organisation utan är entreprenörsdrivna och det tror jag vi måste fortsätta vara, så det behövs en drivande ledare. Det viktigaste är det strategiska arbetet: Vart skall vi och hur tar vi oss dit? Att vara VD i en sportliga på elitnivå idag innebär mycket kommunikation: förankra strategier och mål, stärka varumärket och öka ligans inflytande i olika sammanhang. Sedan krävs förstås god kunskap om svensk ishockey, eller i alla fall villkoren för de stora lagidrotterna på elitnivå, säger Bengtsson.
Den här artikeln handlar om: