Annons: Guldfemman – en rolig metod att tjäna lätta pengar åt din klubb
Vill du hjälpa din favoritklubb att tjäna en slant och samtidigt utmana dina vänner i en underhållande fantasytävling? Då är Guldfemman lösningen för dig. Allt fler klubbar runt omkring i Sverige omfamnar det populära konceptet som både bidrar till klirr i kassan och ett ökat intresse för laget och dess spelare.
Hockeysverige.se har under de senaste veckorna uppmärksammat hur Guldfemman har hjälpt klubbar runt omkring i Sverige att stärka sina finanser och samtidigt bjudit sina supportrar på underhållning. Härom dagen kunde ni exempel läsa om hur Mariestad Bois supporterförening Oxarna använt sig av fantasytävlingen, där de egna spelarnas insatser på isen ligger till grund för tävlingens utgång, använt sig av Guldfemman för att hjälpa klubben att sanera sina finanser.
Men Mariestad är långt ifrån den enda hockeyklubben som nyttjar Guldfemman för att dra in välkomna kronor till klubbkassan. I Hockeyallsvenskan har fjolårets succélag Karlskrona HK anammat konceptet. Och i division 1 hittar vi klubbar som HC Dalen, Huddinge IK, Hudik Hockey, Kristianstad IK, Mörrum Hockey, Nybro Vikings, Skövde IK, Tingsryds AIF och gotländska Visby-Roma bland deltagarna.
Vad är det då som gör att Guldfemman har blivit en succé bland ishockey- såväl som andra idrottsklubbar i Sverige? Guldfemmans grundare Martin Magnusson listar fem punkter:
Mervärden
– Jag tror det finns flera anledningar till att så många klubbar anslutit sig till Guldfemman. Den absolut viktigaste är att vi skapar tydliga mervärden. Förutom intäkterna från försäljningen så skapar vi surr och engagemang både i och runt laget. Detta leder i sin tur till högre publiksiffror, samt ökat intresse för klubbarnas spelare och matcher, säger Magnusson.
Inga fasta kostnader
– En annan stor fördel är att tjänsten är gratis så länge man klarar att sälja 30 stycken guldfemmor. Då ska man komma ihåg att alla klubbar får sin egen hemsida, sitt eget prisbord och proffsiga säljbroschyrer där spelarna presenteras.
Försäljning via nätet
– Guldfemman kan säljas direkt via Internet och klubbarna kan enkelt marknadsföra tävlingen via sociala medier och egen hemsida. Detta innebär att tjänsten delvis säljer sig själv. Möjligheten att sälja kontant finns ändå kvar och ska inte underskattas.
Statistik, formkurvor och topplistor
– På köpet när man spelar Guldfemman får man detaljerad statistik över sina spelare och matcher. Man kan ta ut formkurvor och skapa topplistor över till exempel mål, assist, speltid, popularitet, utvisningar, med mera.
Tar ingen tid
– Sist, men inte minst, vill jag lyfta fram enkelheten. Klubbarna lägger in spelartruppen på hemsidan innan säsongen, samt sköter rapportering efter matcherna. Mer jobb än så är det inte, säger Martin Magnusson.
Är du intresserad av att tjäna pengar åt din klubb med hjälp av Guldfemman? Då är det hög tid att anmäla ditt intresse. Gå in på Guldfemmans webbsida – http://www.guldfemman.se – och registrera din klubb.
Här kan du läsa ännu mer om hur Guldfemman fungerar och vilka fördelar som finns med upplägget:
Den här artikeln handlar om: