”Jag ska skriva en bok om marknadsföring”
Per Ledin är tillbaka i SHL. 39-åringen har skrivit på för Karlskrona. En av svensk hockeys största profiler har många tankar kring intresset för ligan.
– Vad berör i hockey? Det är bara att titta på SHL:s hemsida. Vilket klipp har högst intresse? Det är fighten som Sylvegård har med Karalahti. Det är den som är etta, säger Ledin till hockeysverige.se.
Många av SHL-klubbarna har svårt att locka publik till arenorna. Det finns såklart olika anledningar till att stolarna gapar tomma. En orsak som diskuterats är saknaden av profiler. Exempelvis har Per Ledin varit klubblös under hela hösten.
– Nu har han tyvärr inget lag, men jag skulle älska att se honom i SHL igen, sa Karlskronas Mattias Karlsson till hockeysverige.se tidigare under hösten.
– Han ensam skulle dra 500 personer mer till hallen, bara genom att ha honom i laguppställningen. Men jag gillar bara själva auran kring Per Ledin för det finns så mycket mer än bara hockeyspelaren.
Nu får vi se om Karlsson har rätt. För tidigare idag kom nyheten att en av svensk hockeys största profiler är tillbaka i SHL. Ledin har skrivit på för Karlskrona säsongen ut. Faktum är att 39-åringen själv har en hel del tankar kring hur man ska locka publik till SHL-arenorna.
– Först och främst måste du spela bra hockey, så är det. För jag menar, det spelar ingen roll vad du går på så du vill få en upplevelse där du känner dig berörd. Oavsett om det är bio, opera eller vad det är. Är det då hockey så vill du blir berörd. Och vad berör i hockey? Det är bara att titta på SHL:s hemsida. Vilket klipp som har högst intresse? Jo, det är fighten som (Emil) Sylvegård har med (Jere) Karalahti, det är den som är etta.
– På något sätt är det som att fysiskt spel… För det är det som skiljer sig mot de andra sporterna. Att det smäller lite mer, det krävs lite mer, det är lite hårdare, du måste liksom stå ut med smärtan. Då tänker jag allt från att ta en smäll, ge en smäll, täcka skott, att spela vidare och så vidare.
”DET SKULLE BLI SOM EN EXTRA KRYDDA”
Men det är inte bara det som händer på isen som har betydelse för intresset kring SHL. I olika intervjuer finns chansen att skapa intresse för sig själv, laget och hela ligan. Ledin har själv sagt att han kanske var och är lite för ärlig i intervjuerna. Forwarden säger vad han tycker och tänker, istället för att dra till med någon klyscha.
– Visst är det så. Men jag tror att det är svårt… Jag tror det är för få spelare som har old school-tänket. Om vi vänder på det. När man hör en intervju så skulle det vara roligare om det skulle bli som en extra krydda, istället för att någon säger ‘vi ska åka mer skridskor, pucken på mål’.
– Som exempelvis när det är derby mellan Luleå och Skellefteå. Back to back. ‘Helvete, vi torska igår. Det första jag ska göra är att köra någon genom sargen så jag får tyst på hela publiken i Skellefteå’. Problemet är att säger du en sådan grej så… Jag vet inte om du är rädd för att du ska tända publiken eller tända motståndarna.
”DET GÄLLER ATT KUNNA BACKA UPP DE ORDEN”
Är man orolig för att det ska dra igång någon form av mediacirkus?
– Exakt. Lite så, och då gäller det att kunna backa upp de där orden också. Jag tror det är för få som klarar det. Säg om (Anton) Hedman går ut och säger att ‘jag ska ta honom’. ‘Jag ska proppa Jocke Lindström i varenda jävla byte’, eller någon annan.
– På något sätt så är det någon som läser det och så går det vidare. ‘Fan, har du sett? Hedman ska jaga dig idag. Aja, men låt han komma då, det är bara att svänga åt andra hållet’.
– Någonstans vet man att kommer han att komma eller kommer han inte att komma. Backar han upp de orden eller inte och så där. Det vet man själv att när man började gå på hockey 86/87 med Lasse Lindgren. Jag vill se hans handske i någon annans ansikte och man ville ju se L-G Pettersson skjuta direktskotten i nättaket.
– Man berörs av olika saker, framför allt derbyn och så där. Då vill man att det ska vara mycket mål, bra spel, tufft spel och framför allt att det ska bli lite extra krydda. Och det har liksom försvunnit mer och mer. Som att ja, vad ska jag säga, det är ju ett vapen som du kan använda.
”DE ÄR FANTASTISKT DUKTIGA PÅ ATT PROMOTA SPORTEN”
Kan svensk hockey ta lärdom av NHL när det gäller att bygga intresse? I mitten på november gästspelade världens bästa liga på svensk mark. Den svenska publiken fick se två NHL-matcher mellan Ottawa och Colorado i Globen. Ett Colorado som Ledin spelade tre matcher för under säsongen 2008/09.
– Jäkligt roligt. Matcherna föder ett jäkla intresse. Sedan vet jag inte, man måste kanske vara på plats för att se. Men det är otroligt skickliga spelare, säger Ledin och berömmer NHL:s arbete för att marknadsföra sin liga och hockeyn.
– Det är läckert. Det är så fantastiskt duktiga på att ”promota” sporten. De får fram det bästa ur det. Allt som är så kallat sämre, det försvinner bara. De hyllar och är jättebra på vinklar och att bygga sporten. Där tror jag att man (SHL) skulle kunna göra det ett snäpp till.
– Vi har vår svenska stil, det får vi inte glömma. Men det finns säkert mer att göra. Den dagen jag slutar ska jag skriva en bok om marknadsföring och så ska jag visa… Men jag ska inte berätta det nu, säger Ledin och ler stort.
Per Ledin spelar sin första match med Karlskrona redan imorgon tisdag, borta mot Djurgården.
Den här artikeln handlar om: