Brynäs tröjbomb – reklamen försvinner från matchtröjan

Den kommande säsongen kommer det inte finns någon reklam på Brynäs matchtröjor. Gävle kommun betalar för att endast klubbmärket och Unicefs logga ska finnas på ställen, skriver GD.se.

I november inledde Brynäs ett samarbete med barnrättsorganisationen Unicef. Nu avslöjar GD.se att Gävle-klubben under nästa säsong kommer spela i matchtröjor som endast pryds av Brynäs-klubbmärke och Unicef-loggan.

Detta innebär att Brynäs blir den första klubben i SHL som spelar i helt reklamfria tröjor. Enligt GD.se står kommunen för kostnaden av de nya matchtröjorna.

Klubbdirektören i Brynäs, Hans-Göran Karlsson, säger till GD.se att han är nöjd med de nya tröjorna.
– Vår ambition är att när säsongen drar i gång i september så ska vi spela reklamfritt. Det ska bli fantastiskt roligt med en ren dräkt. Den är ju jättefin och blir bara ännu snyggare nu, säger Karlsson.

– Styrkan är klubbmärket och kraften i Brynäs och tröjan är en stark symbol för vad föreningen står för.

Även klubbens supporterorganisation ser glatt på tröjnyheten.
– Skönt att de tar tillbaka de stilrena tröjorna så det syns vilket lag det är som spelar. Det är inte snyggt med en massa reklam. I NHL har de aldrig haft det men i Finska ligan blir det bara mer och mer och fulare och fulare, säger Mathias Norrå, ordförande i Brynäs supporterklubb till GD.se.

– Det har ju antytts från Brynäshåll tidigare att det blir reklamfritt med bara klubbmärket och Unicefloggan och det slog väl ut hos supportrarna.

Klubben har tidigare spelat i reklamfria tröjor, bland annat i jubileumsmatchen mot Timrå 2012.

Sedan tidigare står det också klart att klubben byter namn på sin hemmarink från Läkerol Arena till det nygamla Gavlerinken.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: