Uppgifter: Storsponsor går in och stöttar SDHL
Får bara några dagar sedan kom beskedet att SVT och C More gör en storsatsning på att sända matcher från SDHL. Nu kommer uppgifter från Dagens Nyheter att ligan dessutom ska ha landat en storsponsor.
De blåser positiva vindar kring svensk damishockey. Efter förra månadens infekterade konflikt med Svenska ishockeyförbundet, där spelarna i Damkronorna gick ut i strejk i protest mot de dåliga förutsättningarna i landslaget, har det kommit uppmuntrande nyheter sista tiden.
Så sent som i fredags meddelade SVT och C More att de gör en storsatsning på att sända matcher i SDHL. SVT Play ska sända en match i veckan medan C More kommer att sända 195 matcher under säsongen 2019/20.
I morgon förväntas ännu en positiv nyhet presenteras. Enligt Dagens Nyheter kommer SDHL nämligen att presentera en ny storsponsor på sin upptaktsträff i Stockholm. Tidningens uppgifter gör gällande att det handlar om DHL Paket som skjuter till ett sjusiffrigt belopp, minst en miljon kronor, till SDHL.
– Det är ingenting som jag kommenterar. Skulle sådana större nyheter ske går vi ut med det i form av en pressrelease, säger DHL Pakets marknadschef Mikael Stange till DN.
– På ett personligt plan kan jag dock tycka att det vore superkul om en stor aktör gick in i svensk damhockey och stöttade dem.
Även SDHL:s kommersiella marknadschef Angelica Lindeberg vill avvakta med att uttala sig.
SDHL har stått utan storsponsor tidigare sedan man tog över rättigheterna att marknadsföra ligan från Svenska ishockeyförbundet.
Den här artikeln handlar om: