SDHL-PANEL: ”När alla gör lite mer blir det mycket”

Hur ska svensk damhockey växa? Hur ska vi få fram flera profiler inom damhockeyn? Är SDHL så bra som alla säger? Hur ska vi få mer publik till matcherna i SDHL?

STOCKHOLM (HOCKEYSVERIGE.SE)
Frågorna kring hur svensk damhockey ska utvecklas på bästa sätt är många, men svaren ganska få. Det sparkas från höger till vänster på utländska spelarna i ligan, att dom tar viktiga roller i lagen samtidigt som våra svenska spelare får mer undanskymda roller. Som bekant ser förre förbundskaptenen Leif Boork det som ett problem för Damkronorna. Idag är det drygt 200 damseniorspelare i landet och tio lag i SDHL. Givetvis går inte den ekvationen ihop. Men hur ska vi få det att fungera i framtiden?

”ENORM UTVECKLING”

Hockeysverige.se samlade en mini-panel för att få deras syn på hur svensk damhockeys riktlinjer i framtiden borde se ut. I panelen: Johanna Lagus AIK, Madelene Östling Linköping och Valentina Lizana Wallner, tidigare landslagsmålvakt.
– Serien har utvecklats något enormt sedan jag började spela för över tio år sedan. Jag minns knappt att det skrevs något alls om oss. Riksserien var inte känd för någon annan än dom som var runtomkring den, säger Lagus och Lizana Wallner håller med.
– Det var om vi hade vunnit SM-guld eller liknande som det kunde komma en lite textrad om det, menar hon.

Vad har blivit bättre hos klubbarna genom åren då det gäller att lyfta fram damhockeyn?
Lagus:
– Både den interna bevakningen, men också att vi får en annan uppbackning i och med att andra kanaler driver frågan. Det här gör att klubbarna inte har råd att halka efter. Sedan tror jag att klubbarna insett att vi också är ett representationslag samtidigt som supportrarna efterfrågar nyheter från damlagen.
Lizana Wallner:
– Numera är jag på medias sida och när jag ser det från den sidan tycker jag att det är många fler som är intresserade av damhockeyn. Mycket beror det givetvis på att det hela tiden blir bättre och bättre på isen.
– Just det här med att man är intresserad av damhockeyn är något som gått väldigt mycket framåt. Det är bara att se hur många vi var på upptaktsträffen den här säsongen jämfört med tidigare år.

Är det klubbarna som ligger bakom den här utvecklingen?
– Jag tror att det är en samlad kraft. Alla gör lite, lite mer både på klubbnivå samtidigt som vi tränare och spelare syns lite mer utåt. När alla gör lite, lite mer blir det mycket i det stora hela, säger Madelene Östling

”MÅSTE PRESTERA VÅRT BÄSTA”

Många hyllar kvalitén på SDHL, som är svensk damhockeys ansikte utåt och grunden till en stark rekryteringsbas, men hur stark är ligan egentligen? Vi skickade ut frågan till trion kring det runda bordet.
– Jag tycker att den håller en jättehög nivå, säger Johanna Lagus och fortsätter:
– För några år sedan var nivån mellan topplagen och bottenlagen ganska stor. Nu har vi i AIK varit ett mittenlag under några säsonger och vi måste verkligen prestera vårt bästa i alla matcher för att ta poäng. Så var det inte riktigt tidigare. Samtidigt känns det att tempot är väldigt mycket högre nu och att insatsen fysiskt sett höjs hela tiden. Det krävs mycket mer fysisk prestation eftersom allt går mycket snabbare.
Lizana Wallner:
– SDHL är en av världens bästa ligor. Damkronorna förlorade med uddamålet mot Japan medan Luleå, med klubblaget, vann ganska klart i två matcher. Det betyder att vi har väldigt starka toppar i ligan. Sedan är det svårt att säga vart vi står om vi ska jämföra med andra ligor, men vi är bäst i Europa och kanske bäst i världen. Det ska bli kul att se när Luleå möter lagen från NWHL i Champions Cup.
– Det tycker jag också ska bli intressant, säger Madelene Östling. Då får man en värdemätare, men jag kan redan nu säga att vi ligger otroligt långt framme.
Johanna Lagus håller med:
– Skulle vi vinna så skulle det betyda väldigt mycket för damhockeyn i Sverige.

Fanny Rask, HV71 Foto: Bildbyrån

Vi kanske har världens bästa liga, men ändå kommer inte publiken till matcherna, vad ska vi göra åt det?
Lizana Wallner:
– På vissa ställen gör den det mer än på andra ställen. Jag tror att det handlar mycket om hur klubbarna jobbar med att marknadsföra matcherna, men det handlar också mycket om att hitta profiler i lagen. ”Kom och se Fanny Rask för att hon är en duktig spelare” och så vidare. Jag tror att vi måste hitta och lyfta fram flera profiler i lagen.
Östling:
– Herrhockeyn syns mycket medialt och matcherna går att se på TV. Där får ungdomarna se några som är väldigt duktiga och får då förebilder. Vi är inte riktigt där ännu. Vi syns inte på samma sätt, man får betala på Live Arena för att se oss. Nu har vi ändå C More som kommer sända tolv av våra matcher, säger hon och fortsätter:
– Jag tror att vi behöver träffa unga tjejerna så dom får en personlig kontakt med spelarna. Vi försöker vara ute i skolor så tjejerna får känna på medaljen och vi får bjuda in dom på matcher via gratisbiljetter. Båda sakerna tror jag är viktigt, dels att tjejerna får en personlig kontakt och att dom får se matcherna på TV för att man ska få ett intresse och förebilder eller idoler, vilket gör att man då vill se flera matcher.
Lagus:
– Tjejer och killar behöver fler kvinnliga förebilder. Just nu lyfts det fram för lite, det är speciellt viktigt för unga tjejer att kunna identifiera sig på ett djupare plan, men även viktigt såklart för alla oavsett kön att ha en större chans att faktiskt hitta någon man ser upp till.

Hur vill ni att klubbarna ska jobba för att det här ska fungera i praktiken?
Lagus:
– Vi har utmaningen med att spela på Ritorp dit det är begränsade möjligheter att locka publik. Vi kommer spela i hall tre som bara har en läktarrad.
– Jag tror att det för AIK:s del kan vara mest effektivt att gå ut till skolor för att träffa ungdomar men också till andra stockholmsklubbar. Framförallt för rekryteringens skull så dom tjejer som spelar i kill-lag får se vad dom kan förvänta sig. Här är vi nu och det här kan vara du om tio år”, så vi hjälper tjejerna på traven lite grann. När det inte skrivs i media måste vi ut och visa att det finns mål man kan nå.
Lizana Wallner:
– Det är ändå 2018 och jag tycker att man kan använda sociala medier mycket mer. Här kan man lägga ut det budskap man vill och marknadsföra när matcherna är, vilka lagen möter, lägga ut intervjuer med profiler och så vidare. Det går att bygga på det sättet också, alltså via Facebook, Twitter, Instagram eller vad det nu kan vara.

Madeleine Östling, Linköping Foto: Ronnie Rönnkvist

Nu lyfter ni fram att hitta en ny generation, men hur ska damhockeyn nå ut till den generation som redan idag gillar hockey och gå på matcher?
– Det är ett problem, alltså dom som går på SHL-matcher. SHL-lagen har ju svårt att fylla arenorna på sina matcher. Det ska skjutsas barn och det är otroligt mycket annat som också ska hinnas med. Det kanske är lättare en lördagskväll att köpa ett C More-paket för att titta på en match. Det är faktiskt ganska svårt att konkurrera med allt annat, säger Madelene Östling samtidigt som både Lagus och Lizana Wallner nickar instämmande.
Lagus:
– Jag undrar också om det är den mest attraktiva gruppen att locka. Jag tror att det är mer attraktivt att locka barnfamiljer där man kan helt enkelt kan plantera ett hockeyintresse. Då kanske tillslut polletten trillar ner och dom hakar på. Jag tror att det helt enkelt är lättare att börja med att rikta in sig på en annan målgrupp till att börja med.
Lizana Wallner:
– Jag går hellre med mina barn på damhockey. Inte bara för att jag tycker det är roligare (skratt) utan för det är en bra sport. Det är så mycket kärlek i den, men även på läktarna.
Lagus:
– Du kommer närmare spelarna i damhockeyn eftersom spelarna där inte är lika skyddade som inom SHL. Då är det också lättare att få idoler och skapa ett personligt band till vissa individer eller till klubbmärket. Att bli en del av AIK-familjen på Ritorp kanske innebär en helt annan sak för en barnfamilj än att gå på Hovet för att se AIK:s herrlag.

Vad kan media göra för att lyfta fram damhockeyn på ett bättre sätt?
Lagus:
– Det kan ibland bli tradiga frågor från media ”Vad tycker du om att ni inte får tacklas? och så vidare. Jämförelsen med herrhockeyn har blivit så himla uttjatad. Hitta lite andra frågor som gör damhockeyn unik. Att damhockeyn bygger ett eget varumärke så vi inte blir den ”andra sporten” utan lyfter det som är unikt och eget. Inte bara fokusera på att det är stora skillnader jämfört med herrhockeyn.
Östling:
– Det är inte många herrspelare som exempelvis får frågan Vad tycker du om att ni får köra med visir medan damspelarna spelar med galler?”.

Moa Wernblom, Linköping Foto: Ronnie Rönnkvist

C More ska sända tolv av matcherna i SDHL kommande säsong, är det här viktigt för damhockeyns utveckling?
Lagus:
– Det är en jättepositiv överraskning att man ska sända matcher.
Östling:
– Jag hoppades på tre eller fyra, men att det blir tolv… Helt otroligt.
Lagus:
– Med en match förra säsongen blev det både väldigt stort och omtyckt. Över lag tror jag det var en positiv respons på sändningen och kvalitén på matchen. Om vi då får tolv, då kommer vi förhoppningsvis få ut damhockeyn runt om i landet, men sedan måste vi självklart själva fortsätta jobba hårt.
– Det blir ett steg mot drömmen att bli riktigt professionell för mig som hockeyspelare när man även sänder nationella matcher

Johanna Lagus Foto: Ronnie Rönnkvist

Det skrivs ofta om damhockeyns baksida. Dessutom misslyckades Damkronorna i OS, hur påverkar det här utvecklingen och rekryteringen på damsidan?
Lagus:
– Jag tycker att media överlag har lite av en ”kollapsstrategi”. Det är upp till er i media att hitta infallsvinklar, självklart. För oss är det här vår verklighet. Jag tycker att det är jobbigt att det framställs som att vi bara gnäller om våra förutsättningar, men vi har aldrig haft några andra. Det jag tycker man i stället skulle lyfta fram är att vi jobbar hårt och gör det bästa vi kan utefter förutsättningarna vi har. Allt kan ändå alltid bli bättre.
Lizana Wallner:
– Vi hade aldrig spelat hockey om vi inte tycker att det är värt det. Jag har hört massor med gånger ”sluta klaga”. Men så här är förutsättningarna. Det är fakta och inget jag klagar över för då hade jag inte spelat hockey under 20 år.
Östling:
– Jag tycker mer att det är från vår sida att man får en fråga och svarar ärligt på den hur det är. Då har jag fått höra ”Åh, vad skönt med en tjej som inte klagar”  Jag svarade ju bara på frågan hur vi har det och om jag behöver jobba vid sidan av, vilket jag behöver. Det var ingen klagan utan jag svarade bara på journalistens fråga.

Är det andra som lägger in värderingar i svaren?
– Ja, precis, säger Östling.

Varför ska folk gå på SDHL i vinter?
Lizana Wallner:
– Många som går på damhockey för första gången kommer ofta tillbaka. Dom säger själva att dom blir förvånade över tempot och hur bra damhockeyn egentligen är. Jag vill rekommendera alla som aldrig varit på en damhockeymatch att gå ner till hallen för att se en.
Östling:
– Det är skönt att tillhöra någonting, att känna en samhörighet. Det kan man få på ett bra sätt via damlagen och damhockeyn. Sedan har vi otroligt många artister i ligan, väldigt skickliga spelare som är jäkligt roliga att se spela. Jag tror att man fastnar om man sett en match.
Lagus:
– För att vi spelar en rolig hockey. Det är ganska frejdigt även om det börjar bli mer strukturerat. Men framförallt ska ni göra det för att komma nära klubbmärket, laget och spelarna. Det är en lite mer personlig touch på damhockeyn.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: