NHL 20 ökar fokus på presentation och yta – med utvalda uppgraderingar till spelmotorn
En ny hockeysäsong står för dörren och så gör även EA Sports senaste tillskott i NHL-serien, NHL 20. Hockeysveriges Hampus Duvefelt har fått chansen att knyta på sig de virtuella skridskorna och testa det nya spelet.
I slutet av vår recension av NHL 19 skrev vi på Hockeysverige följande rader: ”Ge oss splitter nya kommentatorer,
ett helt nytt spelläge, nya intron, förbättrad grafik och ökad kraft på
presentationen. För spelkänslan, den har ni redan satt.”
En form av önskelista inför framtida produktioner av
världens bästa – och för den delen enda – ishockeysimulator.
Ett år senare kan vi konstatera att EA SPORTS NHL-team i
Vancouver lärt sig svenska och kommit över just vår recension, för i mångt och
mycket är ökat fokus på presentationen precis vad NHL 20 erbjuder.
Redan innan första pucksläpp blir vi varse om flera av
nyheterna i NHL 20. Borta är känslan av tv-produktion – ersatt av ny grafisk
design, nya effekter (mer ljus och ljud!) och nytillkomna kommentatorer som
inte är rädda att ta i från tårna. Hela sändningspaketet kring matcherna andas
tempoökning, något som i allra högsta grad är en medveten förändring.
– Under många år har vi inspirerats av tv-produktioner och specifikt NBC Sports
när det kommer till presentationen inom vårt spel, berättar Clement Kwong,
producent på NHL-serien, för Hockeysverige.se i samband med ett besök på
Electronic Arts Sweden i Stockholm.
– Inför NHL 20 gjorde vi det till en prioritet att bygga om presentationen från grunden och ersätta tv-upplevelsen med en mer modern och livlig produktion, riktad mot en yngre publik.
Foto: EA Sports
NYA FUNKTIONER I FRANCHISE MODE
Strävan efter att fånga upp den yngre målgruppen märks
tydligt, inte minst då ett av de nya spellägena i årets upplaga går under
namnet ”Eliminator” – visserligen baserat på förra årets nytillskott NHL Ones,
men med inspiration hämtad från Battle Royale-fenomen som Fortnite och Apex
Legends. Tre spelare (en mot en mot en) utkämpar bataljer mot en och samma målbur
på en liten utomhusrink, varpå en vinnare går vidare medan de två förlorarna
elimineras och får börja om från början.
En form av herre på täppan i ishockeyformat.
Balansen mellan att tillfredsställa de inbitna
hardcore-fansen och locka nya spelare är en delikat sådan. Särskilt för ett
produktionsteam som har ett spikat releasedatum för en ny titel varje år. Efter
att ha spenderat ett antal timmar med slutprodukten kan vi konstatera att NHL
20 definitivt väger över till de nytillkomna spelarnas fördel.
Med det inte sagt att det inte finns nytillskott den
NHL-frälste kommer uppskatta. Managerläget Franchise Mode har fått sig en rejäl
uppgradering i form av funktionen ”trade finder”.
– Om det är ett läge jag personligen uppskattar som kanske
inte så många nya spelare ger sig in i är det franchise mode, säger Kwong. Jag
är glad att vi lagt ner tid på vår nya trade finder. Förmågan att enklare kunna
hitta bytesaffärer kommer spara mycket tid för våra inbitna fans.
Clement Kwong.Foto: Hampus Duvefelt
ETT TILL ÅR UTAN FROSTBITE
Uppgraderingarna till populära EA SPORTS Hockey League och
Hockey Ultimate Team lyser dock med sin frånvaro. Efterfrågade funktioner som
ett träningsläge för EASHL eller att motståndare i HUT som slutar spela och
lägger kontrollen åt sidan sparkas ut ur matchen, tycks få vänta till kommande
upplagor.
Dock får sig även Hockey Ultimate Team en putsning sett till
presentation med nya, läckra animationer i samband med att spelaren öppnar paket.
För att komma fram till ett helhetsbetyg måste vi dock
färdas till och utforska den heliga graalen av sportspel: spelkänslan.
Hur är det egentligen att snöra på sig skridskorna och ge
sig ut på den virtuella isen i NHL 20?
Först och främst är det lika bra vi rycker loss det största
plåstret: spelmotorn förblir oförändrad även i NHL 20 vilket innebär
ytterligare ett år utan omtalade Frostbite.
Däremot får sig RPM-teknologin (Real Player Motion) som
anlände i NHL 19 en rejäl putsning. Där fokus i NHL 19 låg vid att så
verklighetstroget som möjligt återge skridskoåkningen hos virtuoser som Connor
McDavid och P.K. Subban, implementerar NHL 20 RPM i resten av spelarens
rörelser – framförallt i skottögonblicket.
Om 19 var McDavid, Subban och skridskoåkning är 20 Auston
Matthews, Alex Ovetjkin och direktskott.
Skarpare rörelsemönster i skottögonblicket och mer polerade
animationer leder oundvikligen till att skotten – snärtiga handledsskott,
välplacerade dragskott och tunga slagskott – nu känns alla betydligt ”bättre”
än tidigare. Vilket i sin tur leder till mål. Otaliga mål. Om någon får för sig
att positionslåsa som målvakt i NHL 20 kan vi redan nu förvarna om att det
kommer bli en rejäl utmaning.
Skridskoåkningen är sig lik, i positiv bemärkelse, medan passningsspelet
nu står ut som den funktion som nu kan behöva lite mer uppmärksamhet och
utveckling.
Slutligen.
Efter att ha fått våra önskemål (någorlunda) uppmärksammade
från förra årets recension avslutar vi denna text med våra förhoppningar för
NHL 21: en djupdykning och genombearbetning av spelseriens populäraste lägen
EASHL och HUT, samt något helt nytt.
Vi föreslår alltid lika efterfrågade GM Connected eller
varför inte ett omarbetat enspelarläge i stil med FIFA:s påkostade succé ”The
Journey”?
NHL 20, BETYG:
3 puckar av 5 möjliga
NHL 20 finns att förbeställa via CDON för 592 kronor – men går också att köpa direkt i din konsol (Playstation Store eller Microsoft Store) för nedladdning.
Den här artikeln handlar om: