NHL fortsätter och utökar sin satsning på e-sport: ”Vill bygga vidare”
Det var under våren som det första renodlade världsmästerskapet i NHL-spelande gick av stapeln. Under titeln NHL Gaming World Championship lockade såväl kval som finaltävlingar tusentals tittare och intresserade, något som gör NHL hungriga för en expansion:
– Det här är bara början, sade ligabossen Gary Bettman till ESPNs Arash Markazi.
Erik ”I_Eki_I” Tammenpää, 18, från Finland tog hem hela mästerskapet på plats i Las Vegas, med en prissumma på 50,000 dollar som belöning. Totalt fanns dubbla summan – 100,000 – i prispotten för de sex finalisterna: två från Finland, två från USA och två från Kanada. Efter att NHL nu utvärderat initiativet tycks ett grönt ljus ha tänts för fortsatt utveckling:
– År ett ville vi närma oss detta lite försiktigt. Vi ville se, prova och lära – vilket vi nu har gjort, säger Chris Golier från NHL:s avdelning för marknadsutveckling. År två kommer vi involvera klubbarna närmare.
TITTARSIFFROR I KLASS MED NBA OCH NFL
Även om tittarsifforna för NHL som e-sport, på populära streamingtjänsten Twitch, har en bra bit upp till siffrorna hos populära spel som League of Legends och Overwatch, tycks Bettman och ligan vara nöjda med att siffrorna under turneringen ofta översteg e-sportmotsvarigheten hos NBA och NFL.
LAGTÄVLING 6V6 ISTÄLLET FÖR EN MOT EN?
Även om inga konkreta planer finns på en koordinerad liga för de 31 NHL-klubbarna att delta i, tycks det vara riktningen NHL är på väg mot. När klubbarna nu blir mer involverade i satsningen är det med målet att röra sig från tävlingsformatet en mot en (Versus) till lagtävling sex mot sex (EA SPORTS Hockey League) – det rapporterar Arash Markazi.
I slutändan hoppas lagen kunna ha sina egna stall av e-sportspelare.
– Det här var en fantastisk start, men det är bara början på vår resa mot att göra större och bättre saker inom e-sportens värld, avslutar Gary Bettman.
Den här artikeln handlar om: