Tjäna pengar till juniorhockeyn
Ishockey är en av sporterna med allra flest utövare i
Sverige, men de flesta tjänar inte en krona på sitt idrottande. Juniorer som
inte når
NHL, eller åtminstone inte har gjort det än, behöver all uppbackning de kan
få. Hockey är inte bara den roligaste sporten utan det är också en av de allra
dyraste. En ung tjej eller kille som börjar spela ishockey måste lägga pengar
på skridskor, klubbor, skydd och annan utrustning. Kostnaden för isträningen
hamnar oftast inte direkt på den enskilde utövaren men det är ändå pengar som
försvinner ifrån verksamheten.
När alla ”måste”-kostnader är dragna finns det helt enkelt inte så mycket
pengar kvar till att åka på cupresor eller träningsläger. Föräldrarna som redan
betalat för skridskor, visir och ett gäng avslagna klubbor har kanske varken
lust eller möjlighet att lägga flera tusen på att sonen eller dottern ska få
åka iväg på hockeyläger. Kommunen som betalat för ishallen har inte heller
resurserna och ishockeyklubbar skiljer sig inte från övriga idrottsföreningar i
det avseendet att pengarna sällan räcker till allt man vill.
Lösningen kan vara att juniorlagen själva tjänar pengar till
sina resor. Ett sätt är att starta ett försäljningssamarbete ihop med
DelikatessKungen som i snart tre decennier hjälpt idrottsföreningar,
skolklasser och andra grupper av unga att få råd med sina drömresor.
Ersättningen är helt provisionsbaserad så laget bestämmer på sätt och vis hur mycket
pengar man ska tjäna till sin ishockeyresa.
Så här går det till: Först tar lagets spelare upp beställningar på delikatesser
hos grannar, vänner eller företag på den egna orten. Till sin hjälp har de
DelikatessKungens smarta app samt tryckt försäljningsmaterial. Varorna det
gäller är exempelvis ekologisk olivolja, handgjorda belgiska chokladpraliner
och lufttorkad salami i fem olika smaker.
När man känner sig nöjd med försäljningen skickar DelikatessKungen ut alla
sålda varor till lagets kontaktperson. Sedan levererar spelarna delikatesserna
till kunderna, tar betalt och behåller sin andel. På det här sättet behöver
varken laget eller kunderna ligga ute med pengar. Ni tar alltså ingen ekonomisk
risk och när allt är klart kan ni bestämma om det ska bli ett träningsläger, en
cupresa eller en inspirationsresa för att exempelvis titta på en SHL-match.
Den här artikeln handlar om: