ENGLUND: ”Tror att fler lag kommer följa efter”
Västerås testar ett “nytt” grepp kring biljettpriser baserat på efterfrågan.
Det får en stor tumme upp av Joakim Englund.
Ända sedan vetskapen om att restriktionerna på läktarna skulle släppa (29/9, alltså omgång två i Hockeyallsvenskan) har förhoppningen varit att publiktillströmningen skulle ta rejäl fart. På vissa ställen har det strömmat på bra medan andra har haft det tyngre. Detta är något jag även belyst i tidigare inlägg.
Ett av lagen som satsat på en spetsig spelartrupp är Västerås. Undertecknad har bland annat tippat laget tvåa i ligan inför säsongen. I skrivande stund ligger man femma i tabellen med sina 13 poäng men bara på åttonde plats i publikligan med 2 371 åskådare i snitt. Där ska det förvisso tilläggas att restriktioner rådde under premiäromgången som Västerås hade på hemmaplan.
”MATCHA PRISET MED EFTERFRÅGAN”
Nu testar klubben ett nytt grepp i ett försök att både maximera antalet åskådare på matcherna och intäkterna. Man har infört en dynamisk och differentierad prisbild som utgår från motstånd och beläggningsgrad i arenan.
Eller ja, nytt och nytt, det har faktiskt testats genom åren men med Västerås känns det mer genomarbetat och genomtänkt.
Man försöker med andra ord matcha priset med efterfrågan. Utbudet i en specifik arena är ju alltid densamma men om klubben inte är tillfreds med antalet sålda biljetter inför en specifik match så sänker man helt sonika prisbilden på vissa biljetter, vilket bör medföra att efterfrågan också ökar.
Tvärtom tänker man också, är det högt tryck eller hög efterfrågan på en specifik match följer prisbilden också med mot norr.
Lagen selekteras under tre kategorier där HV71 står högst i topp och även betyder dyrast biljetter. Sedan följer AIK, Södertälje, Björklöven, MoDo, Karlskoga och Mora i mittenkategorin där resten av lagen tillhör den billigare skaran av biljetter.
Biljetter på bortastå stannar kvar på 100 kronor oavsett vilket motstånd som kommer.
Vill ni läsa mer om Västerås nya koncept kan ni gå in här.
”LIGGER HELT RÄTT I TIDEN”
Jag förstår att det här kan vara en vattendelare där ute. ”Varför ska jag som supporter betala mer alternativt mindre beroende på vilka gäster som kommer? Jag är ju här för att se mitt lag”.
Det är väl lite som marknaden fungerar i övrigt tänker jag. I juli kostar en Magnum-glass 30 kronor medan man kan få samma glass för halva priset i januari. Utbud och efterfrågan.
Frågar ni mig tycker jag det ligger helt rätt i tiden och tror att fler lag kommer följa efter i sinom tid. Kan man ställa in algoritmerna så systemet blir automatiserat och välsmort tror jag det kommer gagna alla parter. Större publik, bättre stämning och förhoppningsvis även en större inströmning av pengar. Storleken på publiken och intäkterna är dock inte linjära.
Tilltaget får en stor tumme upp av mig.
TV: "Leksand är i toppen för att stanna"
Den här artikeln handlar om: