“De problem som dyker upp i serien är symptom på ett sjukt samhälle”
TV-serien Björnstad visar vad som kan gå fel när unga män får för mycket makt och bekräftelse. Regissören Peter Grönlund säger till hockeysverige.se att det som med negativ ton kallas “hockeykultur” egentligen är en del av ett större samhällsproblem.
– Frågorna som behandlas i serien är en del av större strukturella tendenser i samhället, anser Grönlund.
I morgon har tv-serien Björnstad premiär på HBO Nordic.
Serien bygger på Fredrik Backmans hyllade roman om det lilla avbefolkade samhället Björnstad någonstans på den norrländska glesbygden. Där kretsar det mesta kring ortens hockeylag, och framför allt då det avgudade juniorlaget och deras spelare.
Regissören Peter Grönlund har på sätt och vis lagt serien bakom sig eftersom hans arbete med den är över och han har hunnit gå vidare till andra projekt. Men lite pirr känner han inför söndagens premiär.
– Det känns spännande att serien får möta sin publik. Det är ju det man ser fram emot som filmskapare, säger Grönlund till hockeysverige.se.
Arbetet med serien startade redan för två och ett halvt år sedan.
– 2018 blev jag kontaktad av seriens producenter som gav mig en del material och bad mig läsa boken av Fredrik Backman. Efter att vi pratat fram och tillbaka under lång tid tackade jag ja till erbjudandet och satte i gång en process som ledde fram till inspelningen, säger han.
Att få ned den drygt 470 sidor långa romanen till en tv-serie på fem avsnitt var en utmaning, men Peter Grönlund är nöjd med slutresultatet som nu ska rullas ut för tittarna på HBO Nordic.
– Det är ett samarbete med manusförfattarna och producenterna. Man försöker pinpointa det som man tycker är bärande för berättelsen och rimligt att berätta under fem timmar. Det finns emotionella brännpunkter i texten som man känner att man behöver utforska vidare, ta ansvar för och se vad som behöver tas till vara på, säger han och beskriver tillvägagångssättet från ax till limpa:
– Man jobbar intensivt med berättelsen i olika stadier. Först förproduktion, sedan inspelning och sedan en lång klipprocess där jag också var väldigt närvarande. Resultatet är något som föds fram i de här olika stegen. När den färdiga produkten ligger färdig på bordet har man den nödvändiga distansen till verket som man behöver. Det gör att man som regissör kan ta ett steg bort och betrakta serien, förstå den mer objektivt.
"FILM HANDLAR OM ATT STÄLLA FRÅGOR"
Peter Grönlund har tidigare skrivit och regisserat filmer som Tjuvheder och Goliat. Även om ingen av de båda filmerna utspelar sig i idrottsmiljöer som Björnstad gör säger regissören att de har en del gemensamt.
– Storyn har många beröringspunkter med frågor jag själv arbetat med kontinuerligt som filmskapare. Det rör sig mycket kring patriarkala strukturer, machokultur och vinnarsamhället. Det är frågor jag arbetat intensivt med i mina tidigare filmer. Det var det stora för mig, det avgörande för att jag skulle ta mig an uppdraget att göra Björnstad.
Ulf Stenberg spelar Peter Andersson i Björnstad.Foto: HBO Nordic
Huvudrollsinnehavaren Ulf Stenberg berättade tidigare i veckan att han hoppas att Björnstad ska leda till debatt kring omklädningsrumskultur och maskulinitet. Peter Grönlund är inne på samma spår.
– För mig handlar film alltid om att ställa frågor och sedan är det upp till publiken att förhoppningsvis diskutera eller väcka tankegångar. De här frågorna kring manlighet är centrala för mig, säger han.
– Jag har inte spelat hockey men är uppvuxen i ett omklädningsrum då jag spelade basket som ung. Den manliga jargongen med destruktiva tendenser var vanligt förekommande, men det fanns också en kärlek för sporten som gjorde att exempelvis jag själv ägnade så mycket tid åt basket i min ungdom.
"ETT SAMHÄLLE SOM PREMIERAR VINNAREN"
Efter att ha arbetat med Björnstad och de ämnen som avhandlas där, vad har du fått för syn på hockeykultur?
– Hockeyn och idrottsrörelsen i all ära, men de problem som dyker upp i serien är symptom på ett sjukt och maskulint samhälle. Hockeyn är bara ett extrakt från det samhället. Frågorna som behandlas i serien är en del av större strukturella tendenser i samhället. Det är de som lägger grunden för det som utspelar sig i Björnstad.
– Det handlar om ett samhälle som premierar vinnaren, ett samhälle som hyllar vinnaren och som låter han - för det är nästa alltid en han - ta vad han vill ha. I Björnstad får det katastrofala följder. Över lag tycker jag att det här är något som genomsyrar dagens samhällsbild.
Det lades stor vikt vid hockeyscenerna i Björnstad.Foto: HBO Nordic/Niklas Maupoix
En av utmaningarna med att regissera Björnstad var att göra hockeyscenerna i serien så trovärdiga som möjligt. Där fick Peter Grönlund bra assistans. Både av skådespelarna själva och en inhyrd expert.
– Jag jobbade tätt med de unga skådespelarna som är hämtade ur hockeymiljöer och har bra koll på vad som funkar och inte. Samtidigt arbetade vi med en hockeykoordinator som förstår spelet och hjälpte till med att sätta ihop olika sekvenser för att få dem att se bra ut. Skildringen på isen måste kännas trovärdig, fastslår han.
Med Björnstad i backspegeln ser Peter Grönlund framåt. Just nu arbetar han med två internationella produktioner.
– Jag jobbar parallellt med två olika serier. En skriver jag själv och den utspelar sig i Frankrike. Den andra skriver jag med Peter Modestij och den utspelar sig i England. Dessutom diverse andra lösa samarbeten som jag skapar. Mitt i skrivande processen, håller öppet för att fortsätta göra saker i Sverige.
Björnstad har premiär på HBO Nordic 18 oktober. Prova HBO Nordic 2 veckor utan kostnad, ingen bindningstid
TV: Tränaren som vill använda Björnstad i utbildningssyfte
Den här artikeln handlar om: