
âHade jag varit kvinna hade jag inte vĂ„gat ge ut den hĂ€r bokenâ
I höst blir hockeyromanen Björnstad tv-serie pÄ HBO Nordic. Kajsa Kalméus har trÀffat författaren Fredrik Backman för en djuplodande intervju om lÀrdomarna frÄn arbetet med Björnstad-trilogin och hans syn pÄ den omdebatterade kulturen som finns runt svensk ishockey och idrott generellt sett.
â Tystnadskulturen Àr oerhört stark, starkare Ă€n vad jag trodde den var, och den kan bli vĂ€ldigt destruktiv, sĂ€ger Backman till hockeysverige.se.
STOCKHOLM (HOCKEYSVERIGE.SE)
I en av de kalla och innerliga skogarna i norra Sverige finns en stad som pÄminner om otaliga andra platser i landet. DÀr finns samma frÄgor, samma sjÀlvklarheter, samma hopp och samma flit som i sÄ mÄnga andra samhÀllen. Och dÀr finns passionen till ishockeyn. En passion sÄ stark, och sÄ allvarsam att efter en kvÀll av tragedi har den kraft att bÄde förblinda och bortförklara, starta uppror och tÀnda en brinnande entusiasm. En passion sÄ allsmÀktig att den blir ett budord för bÄde skurkar och hjÀltar och alla dÀr emellan. Passionen Àr lungorna i staden som andas genom sitt hockeylag. Staden heter Björnstad.
Fredrik Backman pratar om sin skönlitterÀra vÀrld i den passionerade staden. Han vet, givetvis, att vÀrlden Àr fiktion. Att allt Àr pÄhittat. Men han pratar pÄ ett sÀtt som ibland fÄr mig som lyssnar att tvivla, han verkar kÀnna de hÀr karaktÀrerna och det hÀr samhÀllet sÄ vÀl att han inte behöver fundera pÄ vad Benji, Maya eller Peter hade tyckt eller sagt i vilket sammanhang de Àn stÀllts inför. De hÀr personerna lever genom honom.
Vi tillbringar först en lĂ„ng stund pĂ„ Fredriks kontor, dĂ€r jag stĂ€ller frĂ„gor om varenda liten pryl han samlat pĂ„.Â
â HĂ€r förvarar jag alla grejer som min fru sĂ€ger att jag inte fĂ„r ha hemma, förklarar han.
NÀr vi köper vÄr första kopp kaffe pÄ det förmiddagssurriga kaféet pÄ Odenplan har jag ingen aning om att vi kommer att sitta dÀr i fyra timmar. Det som jag trodde skulle vara en traditionsenlig vÀxling mellan frÄgor och komprimerade svar skulle istÀllet bli en konversation sÄ konturlös och full av filosofisk innerlighet att den nÀstan vÀckte fler frÄgor hos mig Àn den gav mig svar.
Hur skulle jag kunna sammanfatta ett samtal om allt som Àr fint och fult i livet?
Vi börjar med en lĂ€ttsam âlĂ€ra kĂ€nnaâ-frĂ„ga, om hur den nu 39-Ă„rige författarens sportintresse uppstĂ„tt. Fredrik berĂ€ttar hur han börjat gilla idrott och litteratur ungefĂ€r samtidigt, vid fem-sex Ă„rs Ă„lder. Som liten hade han svĂ„rt att skaffa kompisar, svĂ„rt att förstĂ„ sociala sammanhang. Men nĂ€r han gick in i en hockeyarena kom han till Narnia. En plats dĂ€r allting var logiskt, dĂ€r allting var enkelt. En bubbla att förlora sig i.
â Det finns inte sĂ„ mĂ„nga platser dĂ€r allting Ă€r logiskt och begripligt. DĂ€r den sociala verksamheten Ă€r att du kan prata om det som hĂ€nder i bubblan hur lĂ€nge som helst. Och det sĂ€ger nĂ„gonting om dig. Det hĂ€r laget sĂ€ger nĂ„gonting om vem du Ă€r, var du kommer ifrĂ„n, vad du stĂ„r för. Men mest av allt handlar det om att man kan lĂ„tsas. Och jag tror att det Ă€r dĂ€rför, i grund och botten, som folk kan bli sĂ„ aggressiva nĂ€r man angriper det. Det var min teori nĂ€r jag började skriva Björnstad och i alla intervjuer, all research sĂ„ bekrĂ€ftas det dĂ€r.
Fredrik Backman har samlat pĂ„ sig en hel del prylar pĂ„ sitt kontor genom Ă„ren. OM BOKENÂ
Han ville berĂ€tta nĂ„gonting om ett lag och sĂ€ger att en klubb Ă€r en perfekt grundmiljö för relationsdrama. I de tvĂ„ första böckerna â âBjörnstadâ och âVi mot erâ â fĂ„r vi följa individerna i och kring en hockeyklubb, i ett samhĂ€lle dĂ€r alla pĂ„ ett eller annat sĂ€tt har en antingen ekonomisk eller kĂ€nslomĂ€ssig koppling till klubben.Â
BerÀttelsen kretsar kring ett brott som sÀtter hela samhÀllets moraliska kompass pÄ stort prov. Sexism, homofobi och elitism ligger som en dammig matta under berÀttelsens ben. Som lÀsare kastas du mellan att vara sÀker pÄ dina Äsikter och trygg i dina vÀrderingar, till att ifrÄgasÀtta dina djupaste fundament i hur du tror att du Àr. I Björnstad-böckerna, som sÄ smÄningom ska bli en trilogi, genomsyrar tystnadskulturen den spÀnda vardagen i staden, och stÀndigt möts karaktÀrerna av dilemman dÀr de tvingas navigera mellan magkÀnsla, grupptryck och den lamslÄende verkligheten i att allt inte Àr svart eller vit.
â Jag ville försöka skriva en historia utifrĂ„n att alla de hĂ€r mĂ€nniskorna inte Ă€r onda. NĂ€r vi kokar ner det Ă€r faktiskt vĂ€ldigt fĂ„ av dem onda. Men goda mĂ€nniskor Ă€r kapabla till fruktansvĂ€rt onda handlingar. Och goda mĂ€nniskor kan vara en del av en fruktansvĂ€rt dĂ„lig kultur. Jag har varit en del av den dĂ€r kulturen. Jag har inte varit vĂ€rst, eller varit en del av den vĂ€rsta delen av kulturen, men jag har varit sĂ„ pass delaktig i de vĂ€rsta delarna att det hĂ€r Ă€r en förlĂ€ngning av den kultur jag varit med om.
I en scen i boken befinner sig det unga hockeylagets spelare i omklÀdningsrummet och kastar skÀmt fram och tillbaka i ett försök att brÀcka varandra. PoÀngen med scenen, berÀttar Fredrik, Àr att om han kan fÄ dig att skratta Ät det första skÀmtet, som Àr harmlöst, sÄ kommer han att kunna fÄ dig att skratta Ät varje skÀmt.
â Jag börjar med ett skĂ€mt om lesbiska och jag slutar med att dra ett skĂ€mt om vĂ„ldtĂ€kt. Jag kommer fĂ„ dig att skratta hela vĂ€gen, för jag höjer bara nivĂ„n lite grann. Sedan kommer du och jag att behöva titta varandra i ögonen och sĂ€ga âĂ€r det okej att jag skrattar Ă„t det hĂ€r? Ăr det soft att skratta Ă„t det hĂ€r?â Nej, det Ă€r det inte. Och i ett omklĂ€dningsrum kan vem som helst konstruera en sĂ„dan skĂ€mtstege dĂ€r ett harmlöst skĂ€mt slutar med ett skĂ€mt om vĂ„ldtĂ€kt.
â Och det Ă€r hela poĂ€ngen med boken. Att vĂ€ldigt fĂ„ individer Ă€r onda. Och det var viktigt för mig att beskriva allas motiv. Att nĂ„gon har ett motiv Ă€r inte samma sak som att handlingen Ă€r ursĂ€ktad. Det Ă€r inte samma sak som att försvara nĂ„gon. Men jag berĂ€ttar för dig att den hĂ€r mĂ€nniskan resonerar sĂ„ hĂ€r, har den hĂ€r bakgrunden och det hĂ€r motivet till att handla som hen gör. Och det kan jag göra för att jag vid fler tillfĂ€llen i mitt liv varit de sĂ€msta mĂ€nniskorna i boken Ă€n de bĂ€sta. MĂ„nga fler Ă€n jag hade önskat. SĂ„ det var en extrem upplevelse för mig. Och det Ă€r dĂ€rför boken Ă€r vad den Ă€r. För förhoppningsvis lĂ€ser de flesta boken och kĂ€nner att det inte Ă€r en serie moralkakor.
I ett omklÀdningsrum kan vem som helst konstruera en skÀmtstege dÀr ett harmlöst skÀmt slutar med ett skÀmt om vÄldtÀkt
OM TYSTNADSKULTURENÂ
Fredrik Backman pratar med tydlig ton om tystnadskulturen i hockeyns vÀrld. Han sÀger att under de otaliga samtal han haft med relevanta personer, under arbetet med boken, var reaktionerna pÄ hans frÄgor kring tystnadskultur tudelade. Vissa kÀnde inte igen att det fanns nÄgon sÄdan kultur, andra bekrÀftade att den existerade i viss grad. Fredrik berÀttar om en intervju han gjorde med en före detta person ledarposition i en svensk hockeyklubb. En konversation som gjorde honom paff.
â Vi pratade om hans vĂ€rderingar och hur han skulle vilja att man tĂ€nkte nĂ€r man fostrade hockeyspelare. Vi satt dĂ€r hur lĂ€nge som helst och ingenting kom egentligen med i boken, men hans vĂ€rderingar genomsyrar personer i boken. Sedan i slutet av samtalet sade jag att jag ibland fĂ„r kĂ€nslan av att svensk hockey har en sĂ„dan tystnadskultur. DĂ„ svarade han, nĂ€stan som i förbigĂ„ende nĂ€r han var pĂ„ vĂ€g att resa sig, âja, men det Ă€r som vi sĂ€ger â det ska vara högt i tak men tjocka vĂ€ggar.â Och jag bara; âvad sade du nu?â, och han svarade âja, det Ă€r ett talesĂ€ttâ.
Fredrik, vars yrke ju förlitar sig helt pÄ sprÄk, hade aldrig hört talesÀttet tidigare sÄ han fortsatte frÄga. Mannen försÀkrade honom om att nÀstan vilken klubbledare som helst skulle kÀnna igen talesÀttet om man frÄgade runt.
â SĂ„ jag började frĂ„ga runt. Och mycket riktigt, alla hade hört det. Det hĂ€r Ă€r alltsĂ„ ett talesĂ€tt som existerar i idrott, i ledningsmiljöerna, pĂ„ kontoren. Och det Ă€r sĂ„ vanligt att ingen ifrĂ„gasĂ€tter nĂ€r de hör det för att âdet Ă€r ett talesĂ€ttâ. Att vi ska kunna skrika vad som helst mot varandra, men ingenting vi gör eller sĂ€ger hĂ€r fĂ„r nĂ„gonsin lĂ€cka utanför det hĂ€r rummet, eller den hĂ€r hallen, eller det hĂ€r omklĂ€dningsrummet. HĂ€r Ă€r allt heligt.
â Den dĂ€r starka tystnadskulturen fanns, i min erfarenhet, bara bland militĂ€rer och kriminella. Det var det enda jag kunde jĂ€mföra med. Jag har inte sett det hĂ€r nĂ„gonstans sĂ„ starkt förutom i de dĂ€r tre grupperna. MilitĂ€rer, kriminella och i styrelserum i idrottsklubbar.
Foto: HBO Nordic/SkĂ€rmdumpOM PRIVILEGIERÂ
En bit in i vÄrt samtal, kanske har vi hunnit dricka upp vÄr första kaffe, lyfter Fredrik ett Àmne som jag efter intervjun ska förstÄ Àr ett av de viktigaste han burit med sig efter arbetet med Björnstad.
â En man som lirat, jobbat med och engagerat sig i hockey hela sitt liv gav mig argumentet âmen det Ă€r ju lite överdrivet. Jag kĂ€nner inte igen mig i det hĂ€r. Det dĂ€r hĂ€nder ju inte pĂ„ riktigt i omklĂ€dningsrum, det Ă€r en myt. Den dĂ€r mobbningen, bögskĂ€mten och sĂ„nt, det har jag aldrig hörtâ. DĂ„ förklarade jag för honom att jag inte har skrivit om alla omklĂ€dningsrum, jag har inte skrivit om ditt omklĂ€dningsrum. Jag har skrivit om ett omklĂ€dningsrum. Det var det första. Sedan stĂ€llde jag frĂ„gan: âsĂ„ du tycker inte att det finns ett problem med homofobi i svensk hockey?â
Han: âNej, det tycker jag inteâ.
Fredrik: âTycker du att det finns ett problem med sexism i svensk hockey?â
Han: âNej, det tycker jag inte.â
Fredrik: âVad tror du hade hĂ€nt om en kvinna hade skrivit den hĂ€r boken? Hur tror du att hennes mejl hade sett ut? Hur mĂ„nga gĂ„nger tror du att hon hade blivit hotad med vĂ„ldtĂ€kt och mord och lemlĂ€stning? Hur mĂ„nga hora, slyna och du vet ingenting, du ska bara hĂ„lla kĂ€ft tror du att hon hade fĂ„tt?â
Han: âNae, det finns ju en del som Ă€râŠâ
Fredrik: âDĂ€r Ă€r problemet! Den enda anledningen att jag kunde skriva det hĂ€r Ă€r att jag ser ut som mĂ€nnen som skickar de dĂ€r mailen.â
Fredrik utvecklar och sÀger att om en lÀsare kÀnner sig trÀffad eller krÀnkt av det som stÄr i boken Àr det lÀtt att ge sig pÄ författaren och ventilera sina Äsikter. Men nÀr de vÀnder pÄ boken och ser en bild pÄ nÄgon som ser ut som de sjÀlva, dÄ gÄr de vidare med sina liv.
 â Jag kĂ€nner mig hundra procent sĂ€ker pĂ„ att om det hade stĂ„tt ett kvinnonamn pĂ„ exakt samma bok, sĂ„ hade reaktionerna varit nĂ„got helt annat. Hela vĂ€gen, den hade bedömts annorlunda i media ocksĂ„. Den hade bedömts med en agenda frĂ„n alla hĂ„ll, oavsett vem du Ă€r. Oavsett vilken sida av politiken du stĂ„r pĂ„, eller vad du jobbar med, eller vad din relation till hockey Ă€r. Hade det stĂ„tt ett kvinnonamn pĂ„ den sĂ„ hade den bedömts med en agenda. Och mĂ„nga hade lĂ€st den med det i Ă„tanke. Och det Ă€r nĂ„gonting jag försöker förklara för andra nu, att jag fick inte speciellt mycket negativa reaktioner. Jag fick inte sĂ„ mĂ„nga arga mejl. För att jag Ă€r 1,87 meter lĂ„ng, vĂ€ger 90 kilo, ser ut som jag gör och Ă€r en heterosexuell man.
â Jag sade till min fru innan jag gav ut boken att om jag hade varit kvinna hade jag inte vĂ„gat ge ut den, jag hade inte orkat. Den lĂ€rdomen har varit en omtumlande resa stundtals, men en samtidigt en vĂ€rdefull lĂ€xa för mig om mina privilegier. Finns det nĂ„gonting som jag tycker Ă€r vĂ€rt att föra vidare sĂ„ Ă€r det det.
OM RESEARCHÂ Â
I det omfattande researcharbetet har Fredrik utforskat allt ifrÄn tekniska och operativa detaljer i organisationer och hockeykunskap. Han pratade med spelare, forskare, journalister och personer i klubbar och pÄ Svenska ishockeyförbundet. Han gick runt i hockeyutrustningsaffÀrer i timmar och frÄgade om skydd, tejpningar och klubbor. Han behövde veta allt.
Den del i researchen som var tyngst var de samtal Fredrik hade med mÀnniskor som blivit utsatta för sexuellt vÄld. Men han Àr noga med att berÀtta att hur tungt det Àn var för honom att lyssna pÄ gÄr det givetvis inte att jÀmföra med det som personerna gÄtt igenom.
â Det var en tjej som sade till mig att hon var villig att prata med mig för att hon ville att jag skulle förstĂ„ vad hon gĂ„tt igenom, och att det inte Ă€r lika för alla. Hon sade att ju mer jag vet, desto fĂ€rre idiotiska grejer kommer jag att skriva. Och det Ă€r frĂ„n den intervjun som jag för första gĂ„ngen förstod att det hĂ€r upphör aldrig för dig. Det slutar aldrig psykiskt. Mardrömmarna fortsĂ€tter. Och du ska dessutom gĂ„ igenom allt det som hĂ€nder efterĂ„t. Att inte bli trodd, att bli förminskad och skuldbelagd, att höra skĂ€mten, skammen och skulden. I boken beskriver jag det som âför gĂ€rningsmannen pĂ„gĂ„r en vĂ„ldtĂ€kt i nĂ„gra minuter, men för offret slutar den aldrig.â
â Jag var inte beredd pĂ„ hur mĂ„nga av de jag pratade med som var kapabla att sĂ€tta det sexuella vĂ„ldet i ett större sammanhang. För det fick jag ocksĂ„ lĂ€ra mig, att det Ă€r vĂ€ldigt lite av det sexuella vĂ„ldet som ser ut som det vi lĂ€ser om i tidningarna. Det mesta Ă€r inte att nĂ„gon hoppar pĂ„ dig i ett joggingspĂ„r eller överfaller dig i en grĂ€nd. Det mesta Ă€r nĂ„gon du kĂ€nner. Och de som blivit utsatta för den typen av sexuellt vĂ„ld var vĂ€ldigt kapabla att sĂ€tta det i ett sammanhang, för de visste vem killen var. De kunde koppla vĂ„ldet till miljö, kultur, hur gĂ€rningsmannen var uppvuxen, och vad folk sagt till honom och fĂ„tt honom att tro att han har rĂ€tt till.
FrĂ„n de intervjuerna kom raden i boken som sĂ€ger ânĂ€r killar Ă€r rĂ€dda för mörkret sĂ„ Ă€r de rĂ€dda för monster, nĂ€r tjejer Ă€r rĂ€dda för mörkret Ă€r de rĂ€dda för killarâ.
â Ingen kille gĂ„r hem frĂ„n krogen och Ă€r rĂ€dd för att bli vĂ„ldtagen. Du kan vara rĂ€dd för att bli rĂ„nad, du kan vara rĂ€dd för att bli nedslagen, men du nĂ€r inte rĂ€dd för att bli vĂ„ldtagen. Det Ă€r en helt separat skrĂ€ck. Det Ă€r en helt separat uppsĂ€ttning kĂ€nslor. Och det var lĂ€tt för mig att skriva om mĂ€n som inte förstĂ„r det dĂ€r, eftersom jag fram till de dĂ€r intervjuerna inte förstod det heller.
Foto: HBO Nordic/SkĂ€rmdumpOM SUPPORTERSKAPÂ
SÄ vad Àr det dÄ som gör att det Àr sÄ svÄrt för karaktÀrerna i boken att vÀlja sida, att leva upp till sina vÀrderingar och stÄ emot de osynliga krafter som kultur och supporterskap kan ha?
â Du hĂ„ller pĂ„ ett lag. Du har hĂ„llit pĂ„ det i hela ditt liv. Din pappa höll pĂ„ det hĂ€r laget, ni har gĂ„tt och tittat pĂ„ laget ihop. Men din pappa gick bort och det hĂ€r Ă€r fortfarande ditt band till din pappa. DĂ€r Ă€r ocksĂ„ ditt band till dina bĂ€sta vĂ€nner, det hĂ€r Ă€r din miljö, det hĂ€r Ă€r din flykt frĂ„n verkligheten, din sĂ€kra plats. Din klubb har aldrig vunnit guld, och du undrar hur det kĂ€nns att uppleva den dĂ€r fullstĂ€ndigt förlösande euforin som du hört andra fans prata om. NĂ€r vi vann, nĂ€r jag var dĂ€r, nĂ€r slutsignalen gick och vi var bĂ€st. Den dĂ€r sekunden. Och sedan var jag full i tvĂ„ veckor och jag kommer aldrig att glömma det. Och vad det betydde för stan och vĂ„r sjĂ€lvbild och hur vi fortfarande, tjugo Ă„r senare, lever pĂ„ det. Och du vill sĂ„ gĂ€rna fĂ„ uppleva det en gĂ„ng. Och sĂ„ ska ditt lag spela den sista matchen och om de vinner sĂ„ Ă€r ni hemma. DĂ„ kommer du fĂ„ uppleva allt det dĂ€r. Och dagen innan den stora matchen sĂ„ briserar nyheten att den bĂ€sta spelaren i laget Ă€r anklagad för vĂ„ldtĂ€kt.
â DĂ„ Ă€r det jĂ€vligt jobbigt att erkĂ€nna för sig sjĂ€lv att din absolut, absolut, absolut första tanke, bara den dĂ€r sekunden innan ditt moraliska system hunnit slĂ„ in, gĂ„r förmodligen inte till offret. Du tĂ€nker förmodligen inte att âdet hĂ€r mĂ„ste göras en fullstĂ€ndig utredning avâ eller âvad har den hĂ€r tjejen att vinna pĂ„ att ljuga?â. De flesta kvinnor Ă€r fullstĂ€ndigt medvetna om vilket helvete de kommer fĂ„ gĂ„ igenom om de offentligt anklagar en idrottsstjĂ€rna för vĂ„ldtĂ€kt. De vet att de kommer bli hotade, deras familjer kommer bli hotade, det finns inga pengar att vinna pĂ„ det, de kommer förmodligen att behöva flytta frĂ„n stan, vĂ€nner kommer att sluta ringa. Men det Ă€r inte din första tanke. Den dĂ€r sekunden, och det gĂ€ller alla som Ă€lskar ett lag, det gĂ€ller bĂ„de mĂ€n och kvinnor, det gĂ€ller oavsett utbildningsnivĂ„, oavsett livserfarenhet, oavsett begĂ„vning. Oavsett allt. I en halv sekund Ă€r din första tanke âfan, jag hoppas att det inte Ă€r sant. Jag hoppas hon ljuger.â
Man mÄste kunna sÀga att saker kan vara komplicerade, att det Àr okej att det Àr komplicerat. Man kan vara jÀvligt glad nÀr ens lag vinner, fortfarande Àlska sin klubb eller sin sport, men samtidigt vara kritisk till nÄgonting som hÀnt
Vi Äterkommer till aggressiviteten. Fredrik tror att anledningen till att tjejer som anklagar idrottsmÀn för trakasserier eller sexuellt vÄld ofta fÄr en storm av hat och hot emot sig Àr att den bubbla som supporterskapet kan vara Àr under attack. Hotet av att nÄgon Àr pÄ vÀg att förstöra den trygga, okomplicerade plats som kÀrleken till ett lag Àr, lockar fram oerhört starka kÀnslor hos mÄnga.
â I stĂ€llet för att acceptera det som hĂ€nder Ă€r det lĂ€ttare att leta fram tjejens namn, göra det offentligt med budskapet âdu ska hĂ„lla kĂ€ften. Jag bryr mig inte om huruvida detta Ă€r sant eller inte, du ska hĂ„lla kĂ€ften. Du Ă€r pĂ„ vĂ€g att paja min bubbla. Jag tĂ€nker inte byta ut tröjan i min garderob, jag tĂ€nker inte ifrĂ„gasĂ€tta mitt supporterskap. Den hĂ€r klubben betyder för mycket for mig, och du betyder ingenting för mig, sĂ„ du ska hĂ„lla kĂ€ften.â Man mĂ„ste kunna sĂ€ga att saker kan vara komplicerade, att det Ă€r okej att det Ă€r komplicerat. Man kan vara jĂ€vligt glad nĂ€r ens lag vinner, fortfarande Ă€lska sin klubb eller sin sport, men samtidigt vara kritisk till nĂ„gonting som hĂ€nt.
OM LĂRDOMARÂ
Reaktionerna pĂ„ boken har varit övervĂ€gande positiva. Fredrik hade förvĂ€ntat sig att âfĂ„ mycket mer skitâ. Men med positiva reaktioner menar inte Fredrik nödvĂ€ndigtvis att han fĂ„tt beröm för sitt hantverk, utan snarare de som tagit till sig boken pĂ„ ett sĂ€tt som förhoppningsvis kan bidra till utveckling i nĂ„gon form. Han berĂ€ttar att det var vanligt förekommande under bokturnĂ©n i Nordamerika att personer under frĂ„gestunden stĂ€llde sig upp och berĂ€ttade att de anvĂ€nt boken som diskussionsunderlag i sitt ungdomslag eller sin klubb.
â De sĂ€ger att det har hĂ€nt saker runt deras lag, eller samhĂ€lle, men det hĂ€nde pĂ„ riktigt. Det var alla sĂ„ berörda av, sĂ„ det gick inte att prata om. Det var infekterat. Men nĂ€r de fick ett fiktivt exempel i en miljö som sĂ„g ut som deras sĂ„ kunde de prata om det. Och det var första gĂ„ngen de kunde ha en öppen och Ă€rlig diskussion. Det Ă€r ju det finaste betyget pĂ„ en bok man kan fĂ„ som författare.
Vissa lÀsare pÄpekar för Fredrik att han missat nÄgra detaljer och ifrÄgasÀtter tekniska delar av berÀttelsen, sÄsom seriesystem, hur en sportchef kan vara heltidsanstÀlld i en sÄ liten klubb eller om han nÄgonsin ens suttit pÄ en ismaskin. Andra mejl, frÄn personer som arbetar eller har arbetat i hockeyvÀrlden, handlar om att personerna inte kÀnner igen den kultur han beskriver. De sÀger att den Àr överdriven, att sÄdana saker aldrig hÀnde i deras omklÀdningsrum, de frÄgar vad han har för agenda och sÀger att han bara försöker svartmÄla hockeyn.
â Men pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kommer det dĂ€r Ă€ndĂ„ frĂ„n en bra plats. Det dĂ€r kommer inte ifrĂ„n hat, det dĂ€r kommer inte frĂ„n att personerna vill förgöra mig. Det dĂ€r kommer frĂ„n att de Ă€lskar hockeyn sĂ„ fruktansvĂ€rt mycket att du Ă€r rĂ€dd att nĂ„gon annan ska lĂ€sa boken och tro dĂ„liga saker om hockeyn. Du Ă€r rĂ€dd att förĂ€ldrar inte ska sĂ€tta sina barn i hockeyskola. Och du vill att jag ska hĂ„lla kĂ€ften, för du Ă€r rĂ€dd att hockeyn ska hamna i en dĂ„lig dager. Det kommer frĂ„n en ganska osjĂ€lvisk plats. Och det tycker jag om, det sympatiserar jag med. Jag kan inte tycka illa om nĂ„gon som tycker illa om min bok för att de bryr sig om sport.

Vad var det viktigaste du lÀrde dig om svensk hockey i arbetet med Björnstad?
â Det första jag lĂ€rde mig var att det faktiskt finns en tystnadskultur. Den Ă€r oerhört stark, starkare Ă€n vad jag trodde den var, och den kan bli vĂ€ldigt destruktiv. Sedan lĂ€rde jag mig att nĂ€stan alla i svensk hockey bryr sig vĂ€ldigt mycket om svensk hockey, och vill att den ska bli större och starkare och bĂ€ttre. De bryr sig inte bara om hur det gĂ„r för deras lag eller klubb, de bryr sig om hur det gĂ„r för sporten. Det Ă€r dĂ€rför sĂ„ mĂ„nga bryr sig om att mĂ„nga barn börjar spela hockey. De vill att sporten ska leva. Och det Ă€r en helt enastĂ„ende intention. Jag var inte medveten om att det var sĂ„ starkt. Och jag var inte medveten om att jag skulle bli sĂ„ drabbad av det, för det Ă€r starkare i hockeyn Ă€n i andra idrotter. Och det hĂ€r Ă€r kanske det viktigaste jag sĂ€ger i hela intervjun, inser jag nu.
â Den tredje grejen som överraskade mig, som hjĂ€lpte mig extremt mycket i researchen, och som jag inte hade kunnat skriva boken utan, det Ă€r att folk som hĂ„ller pĂ„ med hockey pĂ„ alla nivĂ„er var mer benĂ€gna Ă€n jag trodde att sĂ€tta det hĂ€r i ett filosofiskt sammanhang. Vad Ă€r jag i ett samhĂ€lle? Vad Ă€r min klubb i ett samhĂ€lle? Vad vill jag vara? Vad vill jag att min klubb ska vara? Vilka vĂ€rderingar Ă€r viktiga för mig och min familj? Hur vill jag vara som ledare? Hur vill jag vara som förĂ€lder till en spelare? NĂ€stan alla jag mötte kunde redogöra för hur de tĂ€nkt kring sig sjĂ€lva och hockeyn. Jag var inte riktigt beredd pĂ„ det, det Ă€r en filosofisk hĂ„llning som jag inte upplever i alla idrotter.
Tror du att tystnadskulturen kommer se likadan ut om tio Är, kommer den vara lika stark?
â Nej, jag tror inte den kommer vara lika stark. Av tvĂ„ anledningar. Den första Ă€r att det finns mĂ„nga, mĂ„nga, mĂ„nga fler bra mĂ€nniskor i svensk idrott Ă€n det finns dĂ„liga. MĂ„nga fler bra ledare Ă€n dĂ„liga ledare, mĂ„nga fler bra förebilder Ă€n dĂ„liga förebilder. Dessutom Ă€r kidsen i dag alldeles för smarta för det. Ett lag med fjortonĂ„ringar Ă€r kapabla att ha en helt annan konversation med dig Ă€n vad jag var kapabel till nĂ€r jag var fjorton. De Ă€r mer medvetna om att de Ă€r individer, de Ă€r inte lika kollektiva varelser som vi var. Och dĂ€rför tar de mindre skit. Om nĂ„gon drar ett idiotiskt skĂ€mt i ett omklĂ€dningsrum tror jag att de Ă€r mer benĂ€gna att sĂ€ga âĂ€r du dum i huvudet eller?â. De har en starkare kĂ€nsla av sin identitet, vilket givetvis gör att en massa ledare tycker att de inte lyssnar, inte har nĂ„gon respekt för auktoriteter. Och nej, det har de inte. För varje generation som gĂ„r kommer kidsen ha mindre respekt för auktoriteter Ă€n generationen före. Och det har ju visat sig att det Ă€r ganska bra. SamhĂ€llet har utvecklats ganska mycket av det. Det finns ju ganska mĂ„nga saker i samhĂ€llet som vi inte hade haft om folk bara hade gjort som de blivit tillsagda.
â Den andra grejen Ă€r att jag tror att idrotten i det lĂ„nga loppet kommer att förstĂ„ att det finns mer pengar att tjĂ€na pĂ„ att ha en bra arbetsmiljö, en bra supportermiljö och stĂ„ för bra vĂ€rderingar. Vara en del av samhĂ€llet. Ingenting fĂ„r ett styrelserum att Ă€ndra Ă„sikt snabbare Ă€n nĂ€r de förstĂ„r att om vi inte förĂ€ndrar oss sĂ„ kommer vi förlora alla vĂ„ra pengar. Inget skapar ett snabbare vĂ€rdegrundsarbete Ă€n det.
Inte ens en vÄldtÀkt�
â Inte om man kan sopa det under mattan. Inte om man kan sĂ€ga âdet dĂ€r har inte hĂ€nt, nu gĂ„r vi vidareâ. Det Ă€r som det amerikanska uttrycket; âyouâve got to hit them where it hurts â the walletâ. Det Ă€r ju hela grejen.
OM TV-SERIEN
I höst blir Fredrik Backmans böcker om personerna och hÀndelserna i Björnstad tv-serie pÄ HBO Nordic. Han skrev faktiskt berÀttelsen som tv-serie redan frÄn början, nÄgot som kÀnns igen i hur böckerna Àr tydligt uppbyggda pÄ scener.
â Men allt tog sĂ„ lĂ„ng tid, alla skulle ha möten hela tiden. Jag orkade inte med det. Jag Ă€r inte en lagspelare, jag kan inte jobba med folk, fastĂ€n jag hĂ„llit pĂ„ med idrott hela mitt liv. NĂ€r det kommer till jobb sĂ„ funkar jag inte med andra. DĂ„ sade min fru och agent till mig att âĂ€r det inte bara bĂ€ttre att du sĂ€tter dig i ett rum och skriver den hĂ€r sĂ„ som du vill att den ska skrivas? Sen kan vi prata om tv.â Nu blir den ju tv-serie Ă€ndĂ„, men det visste jag inte dĂ„.
Ăr du nervös inför resultatet?
â Nej, jag har tillrĂ€ckligt mĂ„nga andra grejer jag gĂ„r runt och Ă€r stressad över, sĂ„ jag har liksom inte plats för att vara nervös för det dĂ€r ocksĂ„. Min fru sköter allt som har med tv och film att göra tillsammans med vĂ„r agent, vilket Ă€r otroligt skönt. Min fru Ă€r, till skillnad frĂ„n mig, jĂ€vligt bra pĂ„ att handskas med folk. Hennes strategi nĂ€r det gĂ€ller tv och film har alltid varit att vi försöker hitta bĂ€sta möjliga mĂ€nniskor att jobba med, stĂ€ller vĂ€ldigt mĂ„nga frĂ„gor i förvĂ€g, men sedan flyttar vi oss ur vĂ€gen och lĂ„ter dem jobba. Det har fungerat vĂ€ldigt bra hittills.
Fyra timmar har passerat. Jag har nu tvÄ olika inspelningar, en pÄ diktafonen och en pÄ mobilen, som jag startade nÀr batterierna i den förstnÀmnde tog slut. Magen kurrar sÄ högt att jag direkt ger upp hoppet om att Fredrik, eller nÄgon annan pÄ kafeterian, inte skulle ha hört de desperata hungerskriken. Det har blivit mörkt ute.
Att ett samtal om hockey, samhÀlle, gemenskap och kultur skulle hÀnföra mig sÄ som detta gjorde var vÀl egentligen ingen högoddsare. Men det var nÄgonting i den dÀr dagen pÄ kaféet som fick mig att kÀnna en enorm sÀkerhet, och ett precis lika stort tvivel, kring mina egna vÀrderingar och Äsikter. Jag kommer nog alltid att ifrÄgasÀtta mig sjÀlv lite extra nÀr jag stÀlls inför val som triggar min magkÀnsla. Men en sak som absolut inte gÄr att ifrÄgasÀtta Àr Fredrik Backmans kÀrlek till ishockeyns vÀrld och alla mÀnniskor i den. Hur komplicerad den vÀrlden Àn mÄ vara.
TV: Vill anvÀnda svenska succéromanen för att utbilda sina spelare
Den hÀr artikeln handlar om:










