Tidigare har summan av böterna spelare tilldelats baserats av en så kallad bötestrappa där inkomstintervallet avgjort hur mycket böter som ska betalas.
ÄNDRAR MODELLEN
Nu kommunicerar svenska ishockeyförbundet via sin hemsida ut att det i SHL och allsvenskan kommer bli ändring på det.
”Den nya modellen grundar sig på spelarens faktiska ersättning och inte som tidigare på inom vilket intervall spelarens ersättningsnivå varit, den så kallade bötestrappan”, skriver man.
Modellen för hur storleken på böterna kommer räknas fram kommer inte att kommuniceras ut.
”Med hänsyn till spelarna och enligt överenskommelse kommer den nya beräkningsmodellen för bötesnivån på individuell nivå inte att kommuniceras externt.”
VILL HA EN RÄTTVISARE NIVÅ
Syftet skriver man är att åstadkomma en rättvisare bötesnivå för den enskilde spelaren.
Dock kommer summan av böterna fortsatt kommuniceras ut meddelar svenska ishockeyförbundets tävlingschef Olof Östblom via SMS till hockeysverige.se.
— Summan kommer kommuniceras, men ej hur den räknats fram, skriver han.





