Han ska få liv i intresset kring Tre Kronor
”Kulturen är väldigt koncentrerad kring klubblag”
Tomma läktare och dåligt publikstöd har varit ett återkommande tema för Tre Kronor. Supporterkulturen kring hockeylandslaget har varit mer eller mindre död, men inför årets VM gjordes en satsning. VM-organisationen anställde en supporteransvarig – Torbjörn Olsson.
– Det är en ganska tuff uppgift eftersom Tre Kronor kanske inte är det allra populäraste i klubblagens kretsar, säger Olsson till hockeysverige.se.
STOCKHOLM (HOCKEYSVERIGE.SE)
Fjolårets VM blev publikt sett ett fiasko. Hockeysupportrarna uteblev till en följd av de höga biljettpriserna och stämningen på läktarna blev således dålig. Inför årets VM i Stockholm tillsattes en ny roll inom organisationen. Titeln blev supporteransvarig och den som fick iklä sig rollen var Torbjörn Olsson från Ullvi, en liten by utanför Leksand.
– Jag startade upp supporterklubben Leksands Superstars 1995 och har suttit som ordförande där sedan dess, säger Torbjörn Olsson till hockeysverige.se.
– Egentligen har jag varit med och byggt upp den organisationen från noll. När vi startade var det ganska dött på läktarna jämfört med den produkt vi har i dag. Antagligen är det anledningen till att mitt namn hamnat i dom här kretsarna, vilket är kul.
Vad innebär din roll?
– Det innebär att jag ska sköta kontakten med våra supporterklubbar som vi har runt om i landet och försöka engagera dom i att komma hit för att ge sitt till att skapa stämning och inramning kring matcherna.
– Det är en ganska tuff uppgift eftersom Tre Kronor kanske inte är det allra populäraste i just dom här kretsarna. Man följer Tre Kronor, men man gör det via tv och radio.
– Att vara på plats är ytterligare ett steg att ta och det måste vi bygga vidare på. Det här jobbet är ett startskott eller plattform för det.
Tony Wirén är VM-general. Han förklarar varför den här rollen behövs.
– När vi började titta på hur vi skulle bygga VM efter förra året bestämde vi ett par grejer: Vi ska fixa så att vi fyller Globen, leverera ett evenemang av världsklass och fixa festen. Nu är festen delvis utanför arenan.
– För att skapa det här måste vi givetvis skapa stämning inne i arenan. Då föddes tanken på vad vi kan göra i Globen och hur kan vi göra det här vidare. När vi tittade på det här från VM-organisationens sida så såg vi att det inte fanns någon etablerad supporterkultur runt Tre Kronor. Vi sa då att VM är en bra grund för att starta något nytt och börja bygga den här supporterkulturen. En resa som kommer att ta långt tid men genom att starta det här jobbet nu kunde vi även skapa en bra stämning under VM, en win-win-situation.
”Satsat för mycket på företag”
Att hålla på AIK, Brynäs, Leksand eller Färjestad är långt ifrån samma sak som att stötta Tre Kronor, enligt Torbjörn Olsson.
– Supporterkulturen inom ishockeyn är väldigt koncentrerad kring klubblag och som jag ofta säger bygger det här på passion. Ska du få ett bra tryck är det otroligt viktigt att individerna som ska skapa stämningen har passion och att det kommer inifrån.
– Det går inte att köpa sig fram för då blir det inte riktigt bra. Ska man få den rätta effekten gäller det att man verkligen brinner för det.
– Att gå från klubblag till Tre Kronor så måste jag säga att landslaget är inte riktigt där i dag. Man kanske var det för 10-15 år då engagemanget var större. På vägen har det tappats lite fokus mot den här målgruppen som jag representerar. Man kanske har styrt kosan lite för mycket mot att jobba mot företag där man paketerar dyra biljetter. Så är det även inom många klubblag så det är egentligen inget konstigt eller unikt för bara Tre Kronor.
– Jag vet inte minst från Leksands IF hur viktigt det är att värna om den här läktarkulturen. Inte minst för biljettförsäljningen. Steget är ganska stor men resan dit är ganska snarlik den jag har gjort med Leksand.
Tony Wirén:
– Vilken väg man sedan ska gå, om man ska gå via dom supporterklubbar som finns i dag eller om man ska gå andra vägar eller en kombination av flera delar återstår att se. Det finns inget skrivet om hur exakt det ska gå till, men vi ska självklart dra nytta av den erfarenhet som finns av folk som tidigare redan har gjort den här resan. Oavsett om det är Leksand eller Tre Kronor måste man börja bygga på samma form av grund.
– Det är också viktigt att poängtera att VM-organisationen gör det här nu tillsammans med Tobbe som ett startskott. Ska det här leva vidare och ta sig hela vägen fram blir det här en fråga för Svenska Ishockeyförbundet eftersom VM-organisationen försvinner. Det beslutet är inte taget ännu, men alla är överens om att man behöver supportrarna. Det finns en risk att man får en negativ spiral om man inte jobbar med dom här frågorna. Vi behöver näringslivet, absolut. Men finns det ingen stämning i arenan frågar sig ju näringslivet varför dom ska ta dit sina kunder när det inte är något roligt att gå dit.
Tobbe, har svenska publiken varit svårflörtad under VM?
– Det är en lite annan kategori av publik kring Tre Kronor kontra klubblag. Det blir mer passionerat kring ett klubblag medan det blir mer familjärt kring landslaget och så ska det vara.
– Att sedan föra ihop det och få det att fungera tillsammans är en utmaning. Bara en sådan sak som att lära publiken något mer än bara Sverige ”klapp klapp”. Publiken är i stora hela med på noterna, men det krävs även triggers.
Tony Wirén igen:
– Spelarna var lyriska efter Sverige mot Tjeckien. Men sedan är det så att när spelet blir sämre så sjunker stämningen samtidigt som det är då som klacken behövs som mest.
”Ambitionen: det skulle vara fullsatt”
En av flera saker som Tony Wirén är mycket nöjd med är att biljettförsäljningen ökat den här turneringen.
– Vi har absolut sålt mer biljetter i år. Ambitionen när vi gick in i VM var att vi skulle vara slutsålt på Sveriges grundseriematcher. Det har vi i princip lyckats med. Jag tror att det var Sverige mot Vitryssland där det var knappt under 11 000 annars har det varit i princip 12 500 varje match. Det är vi nöjda med så lång.
– Det som varit en utmaning är övriga internationella matcher. Det är många matcher med många bra lag, men det är klart att kommer det hit ettusen från Schweiz och lika många från Norge samtidigt som lagen möts så är det redan tvåtusen personer här samtidigt som det kommer lika många från Sverige. Kommer det däremot bara 2 000 personer från Sverige blir det ganska tomt i Globen. Här är jag lite besviken och tycker att vi inte fått till tillräckligt mycket folk på övriga matcherna.
– Ambitionen var att inte ha under 2 500 i publiken under någon match. Det har vi i stort sätt lyckats med. Det jag också är nöjd med att vi har kunnat använda dessa matcher för att promota hockeyn. Bland annat genom ett samarbete med dövas riksförbund, fryshuset och My Game tillsammans med Mats Sundin, Peter Forsberg och Nicklas Lidström.
– Kvartsfinalen i dag hade jag hoppats varit slutsåld för länge sedan vilket den inte är. Samtidigt är erfarenheten från andra länder att kvartsfinalen är svår. Nu hoppas jag med dagens aktiviteter att vi även säljer dom cirka några tusen biljetter som återstår. Till semifinalerna är det också några tusen biljetter kvar medan finalen är slutsåld. Får vi bingo med att Finland och Ryssland vinner samtidigt som Sverige vinner så tar det slut på tio minuter.
Tobbe, hur ser din dag ut fram till nedsläpp mellan Kanada och Tre Kronor?
– I dag blir det att sammanställa lite listor med personer som vi har fått hit idag. Det handlar om cirka 200 personer som vi raggat in för att bilda en klack och då ska jag förbereda det lite grann.
– Vi ska fixa med lite flaggor och t-shirts för att verkligen markera med en gul klunga där.
Vad talar för att det blir ett svenskt firande i Kungsträdgården på måndag?
– Att klacken gör sitt jobb idag skrattar Wirén.
Torbjörn Olsson:
– Sportsligt har kanske inte laget levererat den produkt som vi alla hade hoppats på, men dom kanske har gått på sparlåga och nu tar fram tändvätskan.
Text: Ronnie Rönnkvist
Den här artikeln handlar om: