MJÖRNBERG: Bara en gigantisk prestigeförlust eller rent av dödsstöten?

Bomben. Men kan förstås inte kalla det för något annat än en bomb när Hockeyettans fashionabla avtal med ATG som ligasponsor plötsligt förvandlades från 3+2 år till ynka ett.

Det korta pressmeddelandet från (ex)ligasponsorn igår eftermiddag fick förmodligen ganska många att gapa.

ATG bryter med Hockeyettan. De är missnöjda med hur saker och ting har fungerat och vill inte vara med längre. Redan efter ett år. I en mejlintervju med HockeyNews talar Katarina Widman, Chief Commercial Officer på ATG om ”samarbetssvårigheter”.

Avhoppet är ett hårt slag för en redan hårt prövad liga. Men kanske inte så överraskande för dem som följt Hockeyettan på nära håll. För det har ju gnisslat. Rent av sluggats. Klubbarna har inte varit helt nöjda, ligasponsorn är uppenbarligen inte alls nöjd och förmodligen var det så att organisationen Hockeyettan lovade ATG mer än vad klubbarna kunde (och ville) hålla.

I slutändan kan man väl konstatera att ett avtal där ingen av de inblandade är särskilt nöjd är naturligtvis inte något särskilt bra avtal.

Jag antar att det kommer bli en ganska mycket skuldbeläggande i kölvattnet av det här. Kanske kunde ATG ha haft lite mer uthållighet trots det knackiga samarbetet. Kanske borde Boden och Visby/Roma ha tagit en för laget och rättat sig i ledet. Kanske borde organisationen Hockeyettan ha arbetat mer med ledord som ”kommunikation” och ”transparens”.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: