Linköpings publiksuccé – har sålt ut tre gånger ”Tog in en konsult från Kanada”
I mellandagarna sålde Linköping ut Saab Arena för andra gången den här säsongen – något som inte hänt sedan säsongen 2009/2010. När årets första hemmamatch gick av stapeln var det dags för den tredje utsålda matchen för säsongen.
– Otroligt kul. Det känns som att stan har vaknat igen faktiskt. Det pratas hockey på ett helt annat sätt än det har gjorts förut, säger Linköping HC:s biljettansvarige Daniel Björk Jonsson till Hockeysverige.se.
Inte sedan säsongen 2009/2010 hade Linköping HC sålt ut Saab Arena två gånger under samma säsong. Tidigt i januari slog man rekordet – när man för tredje gången den här säsongen fyllde arenan, som har en kapacitet på 8300 personer. Anledningen: både sportslig och strategisk.
– Jag tror först och främst att det beror på att vi inledde säsongen med väldigt frejdig hockey på hemmaplan, som vi inte gjort på många år.
– Men vi hade också en djupanalys inför säsongen kring publik, match och prissättning. Vi har fler kompis- och familjepaket nu, som verkligen har slagit väl ut. Vi har hittat till dem. Det är inte dyrt att gå på och titta på LHC, inte längre.
Har publiken varit svårflörtad tidigare?
– Jag tror inte det. Det är något nytt på gång i år. Vi har förbättrat allt från biljettpriser, sektioner och familjepaket. Vi har en dynamisk prissättning efter motstånd och dag. Sen har vi förbättrat kommunikationen ut till våra fans på ett helt annat sätt.
TOG IN PUBLIKKONSULT FRÅN KANADA
En anledning till det nya sättet att kommunicera och locka publik är att man under slutet av förra säsongen tog in en konsult från Kanada, Mark Weightman, som nu jobbar med Montreal Canadiens i NHL.
– Han har satt mycket av den strategi vi har satt till verket i år. Nu är han tillbaka i Kanada, där han fick jobb för Montreal igen. Men han satte grunderna till det här, så han ska ha kredd.
– Han jobbade med kommunikationen ut till fansen. Förbättrad prissättning. Hockeyn ska vara för alla i Linköping.
Kommer ni sälja ut arenan fler gånger i år?
– Ja, absolut, det tror jag. Framför allt tror jag att matchen mot Djurgården i februari blir utsåld, det är på en lördag klockan 18. Den tror jag absolut blir slutsåld.
Att spelarna påverkas positivt av en fullsatt arena råder det inga tvivel om, menar Daniel Björk Jonsson.
– Senast, när vi vann mot Färjestad och HV71, har spelarna lyft fram vilken energiboost de får av en fullsatt arena. De vill verkligen betala tillbaka då, genom att vinna.
Den här artikeln handlar om: