AIK-supportrarnas härliga initiativ: ”Ingen skillnad på ekonomisk status”

Det smögs nästan upp på AIK Hockeys hemisida förra veckan. Men på sociala medier har projektet, som fått namnet Säsongskortsfonden, fått rejäl spridning.
– Det är härligt att se att vi lyfter fram varandra, berättar Johanna Lagus för Hockeysverige. 

I vad som kan vara den största supporterorienterade gesten än så länge under hockeysommaren har AIK Hockey, efter initiativ från privatpersonen Charlee Mian, lanserat projektet Säsongskortsfonden. Johanna Lagus, till vardags forward i AIK’s damlag och ansvarig i det här projektet, berättar för Hockeysverige att projektet mottagits väl men att det fortfarande är på teststadiet.
– Vi ska ha ytterligare ett möte om det här nästa vecka, men responsen har än så länge varit positiv, säger hon. Någon deadline för ansökningar finns inte. Det finns ett swishnummer som figurerar på sociala medier men än så länge har vi inte lagt ut det på vår hemsida.

KAN INTE GÅ PÅ MATCHERNA – VILL HJÄLPA ANDRA

Charlee Mian är själv inte bosatt i Sverige under vinterhalvåret men för klubbens hemsida berättar han om att han ville vara med och påverka ändå:
– Man får ibland höra att familjer kan ha det tufft, speciellt ensamstående föräldrar som ska få ihop vardagen. Jag älskar hockey men mitt arbete gör att jag är utomlands under vintern, vilket gör att jag missar de flesta matcherna. Därför kom jag på att jag kan få min röst hörd på plats genom att andra är där i mitt ställe. Jag vill göra en god gärning och hjälpa andra AIK:are som annars inte har råd, säger Mian.

Säsongskortsfonden är riktad till föräldrar som inte har ekonomin att köpa säsongskort och just nu är tanken att det ska täcka en plats för en vuxen och ett barn på familjeläktaren eller ett säsongskort i klacken. Ansökningar har redan kommit in via email och Lagus betonar att man från klubbens hemsida är väldigt mån om att värna om anonymiteten hos de som söker bidraget.
– Bidragsgivarna är helt fantastiska, så klart. Fonden är till för de som vill gå på hockey och vi är måna om att inga uppgifter på de som söker bidrag kommer ut. Vi gör naturligtvis ingen skillnad på ekonomisk status men det är ett faktum att alla inte har lika mycket tillgångar, säger hon samtidigt som hon meddelar att man har fått in förfrågningar:
– Det är några stycken men samtidigt inte så att vi står upp över öronen i ansökningar. Jag tar emot ansökningar om bidrag och administrerar ekonomin i det hela.

”HÄRLIGT ATT SE MEDLEMSKRAFTEN”

Johanna Lagus berättar att det var kollegan Sevve Saberi som först blev AIK’s person i det här men att han sedan delegerade det hela till henne:
– Och det var via Twitter, skrattar hon.

Projektet är i sin linda och Johanna Lagus hoppas att det naturligtvis ska falla väl ut och att fler tar efter. Hon berättar att det har kommit förfrågningar från fotbollsfans men att något sådant samarbete inte finns. Ännu. Responsen har varit enorm, menar Lagus som också berättar att många har hört av sig med uppmuntrande ord och råd:
– Främst har det rört anonymitet för de som söker bidraget.

Än så länge har Säsongskortsfonden en liten nyhet på AIK Hockeys hemsida. Det mesta sköts på sociala medier av klubbens medlemmar, som förresten är 18000 till antalet.
– Det är härligt att se när medlemskrafterna jobbar, avslutar Johanna Lagus.

Säsongskorten gäller både herr- och damhockeyn.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: