Förklaringen: Ingen ekonomisk smäll för SDHL

Att SVT och TV4 inte valt att förlänga sändningsavtalet innebär ingen ekonomisk smäll för SDHL.
Efter ligans besked om att matcherna nu kommer att sändas på YouTube förklarar Luleå Hockeys klubbdirektör Stefan Enbom.
– Det kan tolkas som ett steg tillbaka, men vi tror det kan vara två steg framåt, säger han till NSD.

Luleå Hockeys klubbdirektör Stefan Enbom. Foto: Bildbyrån/Simon Eliasson (montage).

”Ett historiskt skifte från traditionell tv till sociala medier”

Så beskriver SDHL den nyhet man gick ut med under tisdagen. En nyhet där kärnan handlade om att ligan inte längre kommer att sändas på TV, utan via YouTube. Detta för att locka till sig flera unga tittare och därmed stärka ligans tillväxt.

– Vi är otroligt stolta över att kunna meddela att SDHL:s matcher nästa säsong kommer att sändas på YouTube. Detta gör ligan mer tillgänglig än någonsin, både för fans i Sverige och internationellt, säger Angelica Lindeberg, vd för SDHL, i ett pressmeddelande.

I en intervju med NSD utvecklar nu Luleå Hockeys klubbdirektör Stefan Enbom, resonemanget.

Ingen ekonomisk smäll: ”Generade i princip inga intäkter”

– Det kan tolkas som ett steg tillbaka, men vi tror det kan vara två steg framåt, säger Enbom till tidningen och fortsätter att förklara hur det kan hjälpa SDHL-klubbarna ekonomiskt.
– Det gamla avtalet generade i princip inga intäkter till ligan och klubbarna. Så att det inte förlängdes innebar inget ekonomiskt bortfall. Det fanns ingen möjlighet att sälja reklamplatser när matcherna visades i SVT och TV4, men det kommer det att finnas framöver. Sedan kommer det förmodligen ta ett tag att bygga upp den kommersiella affären.

Tidigare delade både TV4 och SVT på sändningsrättigheterna, men inför 2025/26-säsongen var ingen av kanalerna intresserade av att förlänga sändningsavtalet.

– YouTube som sändningsplattform är ett strategiskt steg i SDHL:s fortsatta utveckling. Vi vill och behöver maximera vår räckvidd, förbättra tillgängligheten och skapa nya möjligheter till kommersiella samarbeten – samtidigt som vi erbjuder publiken en modern och lättillgänglig upplevelse. Det ligger helt i linje med våra kärnvärden: att vara modiga och nytänkande, säger Angelica Lindeberg, vd för SDHL.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: