Hockey vs Fotboll – Tittarsiffror och trender
Svenskar gillar att bänka sig i tv-soffan när det är dags för stora mästerskap i fotboll, ishockey och andra sporter. Extra roligt blir det när förväntningarna är höga och känslan är att laget kommer gå långt. Men frågan är varför fotboll ofta har högre tittarsiffror än vad hockey har i Sverige – Vi är ju bättre på hockey!
Ett hockeylandslag i världsklass
Tre Kronor har i skrivande stund tagit 11 VM-guld, 2 OS-guld och massor av silver och brons. Det svenska landslaget ligger på femte plats i världsrankingen och att inte gå längre än kvartsfinal ses som ett stort misslyckande och många börjar bry sig först när det är spel om medaljer.
Fotbollsmästerskap är svåra att ens kvala in till, framför allt för Sverige, som ofta måste överprestera för att ta sig vidare till slutspel.
Medaljer som VM-bronset 1994 talar folk fortfarande varmt om trots att det var längesen. Nu drömmer många om att återigen få uppleva en sådan magisk fotbollssommar.
Tittarsiffror för Ishockey
I ishockey har tittarsiffrorna en mycket tydlig koppling till nivån på de svenska prestationerna. Ett bra exempel är att ishockey-VM 2018 som mest lockade 2,35 miljoner tittare under finalen mellan Sverige och Schweiz, en match som Sverige också vann med 3-2 efter straffar.
“Över två miljoner är otroligt coolt” – sade Tre Kronors lagkapten Mikael Backlund. Det tyder på att spelarna bryr sig och blir extra motiverade att prestera, när de vet att många sitter och tittar.
Ett imponerande historiskt exempel är att 3,5 miljoner bänkade sig framför tv:n när Sverige slog Finland i OS-finalen 2006. Om Sverige har en dålig formkurva och skickat ett dåligt lag till ett VM eller OS, då sjunker även tittarintresset kraftigt. Matcher innan slutspelet kan ha svårt att locka en miljon tittare för Tre Kronor. Dock brukar matcher mellan stora rivaler alltid ha respektabla tittarsiffror. Det gäller både i Sverige och i Finland när de två herrlandslagen spelar mot varandra.
Även om fotbollen har dragit ifrån ishockeyn finns en del positiva saker som pekar på att hockeyn kan vända utvecklingen. Bland annat har SVT och TV4 lyckats göra junior-VM i ishockey riktigt populärt och JVM har ibland lockat uppemot en miljon tittare, till exempel när Juniorkronorna besegrade USA med 4-2 i finalen 2018. Då såg strax över en miljon tittare på matchen.
82% av svenskarna brukade se på hockey
En tydlig trend är att fotboll drar ifrån ishockey, när det kommer till intresset för sporterna. Det är inte ovanligt att fotbolls-EM och fotbolls-VM lockar 2-3 miljoner tittare redan till Sveriges premiärmatch. Samtidigt har Tre Kronor ibland svårt att ens locka 1 miljon tittare till sina matcher under ishockey-VM.
Skillnaden är stor jämfört med hur det har sett ut rent historiskt. På 1970-talet tittade 82 % av befolkningen när Sverige spelade mot Sovjet.
Nu verkar det som att fotboll har dragit ifrån rejält. Även damfotbollen har inga problem att locka miljonpublik till de stora mästerskapen och har ibland högre tittarsiffror än herrlandslaget i ishockey.
Det finns dock ingen trend som tyder på att intresset för hockey miinskar i Sverige, i alla fall inte enligt Google och deras statistikverktyg, Trends.
Bild från Google Trends visar svenskars intresse för hockey
Träningsmatch i fotboll lockade mer än VM-final i hockey
En träningsmatch mot Armenien 2021 lockade fler tittare än VM-finalen i ishockey samma år. Ungefär 679 000 såg träningsmatchen i fotboll som sändes på TV4, medan bara omkring 642 000 såg på VM-finalen i ishockey mellan Finland och Kanada som sändes på SVT.
Alltså hade hockeyfinalen inte något svensk deltagande, men det tyder ändå på att den genomsnittlige svensken är något mer intresserad av en betydelselös träningsmatch i fotboll, istället för en VM-final i ishockey där guld och silver står på spel.
Damlandslagen i hockey och fotboll
2019 såg 1,6 miljoner svenskar när Sverige lyckades besegra Kanada i åttondelsfinal i VM. Semifinalen mot Holland drog omkring 2,3 miljoner tittare. Alla tiders tittarrekord för damfotboll kommer från VM-finalen 2003 mot Tyskland. Då bänkade sig 3,8 miljoner svenskar framför tv-apparaterna.
När det går bra för damlandslaget är det tydligt att svenskarna blir engagerade och inte vill missa matcherna. Intresset för damlandslaget i ishockey är inte alls lika stort. Mycket beror på att de har haft svårt att hävda sig mot de bästa nationerna USA och Kanada i damhockey och det har varit för stora klasskillnader i sporten.
Damfotbollen växer i rasande fart
För att göra en rättvis jämförelse går det att titta på Herr-VM från 2018 och Dam-VM från 2019. Även om damfotboll har mycket respektabla tittarsiffror, är det tydligt att herrfotboll fortfarande dominerar. Damlandslagets bronsmatch mot England som Sverige vann med 2-1 lockade ca 1,7 miljoner tittare.
Herrlandslagets kvartsfinal som även den spelades mot England (England vann med 2-0) lockade ca 2,8 miljoner tittare. Med andra ord lockade svenska herrlandslaget betydligt fler tittare redan innan de spelade om medaljer
Samma trend går att se för VM-finalerna som båda saknade svenskt deltagande. I Dam-VM valde omkring 1 miljon tittare att bänka sig för finalen mellan USA och Holland. Det kan jämföras med att finalen i Herr-VM 2018 mellan Kroatien och Frankrike sågs av nästan 2 miljoner tittare. Även om det är ett enskilt mästerskap är tittarsiffrorna för herrfotboll ibland nästan det dubbla mot damfotbollen.
Mycket tyder dock på att damfotboll har en positiv trend och börjar knappa in. Många länder satte tittarrekord under Dam-VM 2019, bland annat England, Frankrike, Brasilien och Italien. England hade hemmaplan under mästerskapet och tre av deras matcher tog sig in på BBC:s lista över de fotbollssändningar som haft flest tittare under året.
Vad gör fotboll så populärt?
Sverige är ju bättre i hockey
En gång i tiden fanns bara en eller två tv-kanaler och alla tittade på samma program. Det gjorde att man tittade på matcherna och fattade stort intressse för ishockey blev, som då också var omåttligt populärt och de bästa hockeyspelarna blev väldigt folkkära.
Idag har vi tillgång till massvis av tv-kanaler och streamingtjänster som visar alla tänkbara sporter. Detta verkar ha haft en negativ effekt på tittarsiffrorna inom hockey, då extremfall med tittarsiffrorna sjunkigt från 82% till 22% sedan 70-talet.
Fotboll står för 66% av all betting i Sverige
Fotboll har Stryktipset, Måltipset, Europatipset, Topptipset och nya spelet Fullträff – Hockey har Powerplay Att svenskar gillar betting är ingen nyhet eller något unikt ur global synpunkt. Men det intressanta är att all betting som sker i Sverige, i stort sett är fördelat över endast tre sporter (trav ej inräknat).
Spelinspektionen har publicerat en rapport som visar att 66% av de som bettar, lägger sina spel på fotboll, 37% spelar på hockey och 3% på tennis. Andra sporter som basket och esport står vardera för under 1%. Stryktipset är förmodligen det mest förekommande spelet när det kommer till betting på fotboll.
Den här artikeln handlar om: