Undersökning: KHL regerar europeisk hockey på sociala medier
SKA från Sankt Petersburg är inte bara Gagarin Cup-mästare. Man drar också, enligt en undersökning från Result Sports, in flest fans via sociala nätverk av alla hockeyklubbar i Europa.
Enligt undersökningen, som är daterad till månadens början och räknar ihop alla sociala nätverk, har SKA en digital räckvidd på 367 618 personer. Av det har man nästan hälften (167 102) följare via ryska nätverksgemenskapen vk.com, som framförallt är stort i just Ryssland.
Ytterligare två KHL-lag finns i toppen där Spartak Moskva – trots att man inte spelade hockey den senaste säsongen – är tvåa och kroatiska Medveščak är trea.
Bästa svenska lag är AIK på fjärde plats med 172 653 i räckvidd. Djurgården är sexa med 155 930, men i de båda svenska topparnas fall handlar det om att ha fått en hel del följare gratis via att undersökningen baserar deras räckvidd på huvudföreningens antal Facebookfans, medan det i exempelvis Spartak Moskvas fall handlar enbart om deras hockeysektion (28 565) och inte beblandat med exempelvis fotbollssektionen som har över 700 000 följare.
Frölunda (sjua, 149 496), Färjestad (17:e, 104 474), Brynäs (20:e, 85 380), Leksand (21:a 84 178) och HV71 (22:a, 82 444) finns också med bland de 25 bästa.
Medveščak toppar i kategorin Facebook likes med 171 729. SKA toppar Twitterföljare med 85 967, man toppar dessutom Instagram-följare på 49 576 och är även hetast på YouTube, där man har 8 278 prenumeranter på sin egen kanal.
Spartak Moskva är i topp på Google+ följare med 113 622.
Sen vet jag inte hur mycket man egentligen ska bry sig i den här sortens siffror med tanke på hur lätt det är att köpa följare och likes idag för att boosta sin Internetpenis till att vara något den egentligen inte är.
Men hela topp 25-listan hittar ni här.
Den här artikeln handlar om: