ENGLUND: Reklamfria tröjor – intressant tillvägagångssätt, men mig lurar ni inte

För ett par dagar sedan gick Hockeyallsvenska Pantern ut med ett pressmeddelande där de berättade om sitt val att spela i reklamfria matchtröjor. Det är ett intressant tillvägagångssätt, men mig lurar ni inte.

Häromdagen läste jag MrMadhawks text om att Pantern medvetet gjort valet att spela med reklamfri matchdräkt. Den texten kan ni läsa i helhet här.

Det är framförallt nedanstående stycke som får mig att höja på ögonbrynen:

– Vi vill visa upp vår matchdräkt så som den ska se ut och på det sättet visa en stolthet för vår förening. Vi tycker det är ett snyggt sätt att visa att vi värnar om vårt varumärke, säger klubbens ordförande Peter Nilsson.

Vi är nog många som håller med om att reklamfria matchdräkter ofta är snyggare än de flesta ställ som är fullsmetade med reklam. Men vad säger det egentligen när företagen ställer upp med samma pengar trots att de exponeras på en sämre yta, till förmån för just en snyggare outfit?

MATCHDRÄKTEN – BÄSTA PLATSEN FÖR EXPONERING

På lägre nivå sponsrar företagen nästan enbart för ”good will”, det vill säga att man inte gör det i första hand för egen vinnings skull utan mer för att visa att man stöttar klubbens fina arbete och insatser för samhället och dess ungdomar.

När man kommer högre upp i seriesystemet, låt säga landets två högsta ligor, kostar sponsring ofta ett högre belopp, vilket bör innebära att företagen vill ha något mer tillbaka än bara good will. Man vill på ett eller annat sätt se något slags resultat av sin sponsring. Det kan vara i form av fler avslutade affärer, nätverkande som innebär fler kontakter eller ökad synlighet för att gnugga in varumärket i folks medvetande.

Om man som företag sponsrar en hockeyförening är matchdräkten den bästa platsen att exponeras på. Tänk bara på alla foton som publiceras i både print och digitalt – din logga kommer att synas vitt och brett. Dessutom visas matcherna i nationell tv, vilket gör produkten än mer attraktiv, även för företag som verkar utanför orten.

VAD MENAR PANTERN?

Rätt produkt/logga/budskap på rätt plats kan göra underverk. Ett exempel på detta är reklamen ”Ät ägg” som förekommer på matchmunderingen tillhörande ett SHL-lag. Vet ni laget?

Tillbaka till ämnet; vad menar egentligen Pantern och ordförande Peter Nilsson med sitt pressmeddelande?

Om man från början hade för avsikt att spela i en reklamfri matchdräkt är det i min värld självklart att man skulle gått ut med det när det aktiva beslutet togs, dvs typ i somras, för att slippa spekulationer om de sålt några reklamplatser på dräkterna eller inte. Men istället gick man ut med det först i sena december.

Med tanke på Panterns låga publiksnitt (306 personer) samt det, i Panterns fall, förmodade svala intresset från lokalmedia gör att företagen inte är speciellt begeistrade i att betala det högre pris det innebär att synas på matchdräkten. Då väljer man kanske ett billigare alternativ istället, även om pressmeddelandet säger annat.

”ETT FÖRSÖK ATT FRAMSTÄLLA SIG SJÄLV I BÄTTRE DAGER”

Det blir extra tydligt när man i pressmeddelandet är noga med att påpeka vilka företag det handlar om. Jag tror att ledningen i Pantern helt enkelt har tagit tillfället i akt att erbjuda en annorlunda form av marknadsföring där man via ett pressmeddelande premierar företagen som är villiga att hosta fram ytterligare en slant.

Ett intressant tillvägagångssätt, men mig lurar ni inte.

För visst låter det fint att meddela att matchdräkten ska vara ”ren” för att visa upp en stolthet för föreningen. Eller för ”att på ett snyggt sätt visa att man värnar om varumärket”.

Den sista meningen är för mig bara blaha blaha. Ett lags logga är ju endast en liten del av varumärket. Titta bara på hur ofta en del klubbar (eller företag för den delen) byter logga och ändå behåller eller kanske till och med förstärker varumärkets ställning.

Känslan är, förutom att tjäna en extra slant, även ett försök att framställa sig själv i bättre dager än övriga klubbar i ligan där resterande matchdräkter är utsmyckade med reklam. Sedan är det nog lättare att sälja reklam på Leksands matchtröja än vad det är på Panterns. Det är dock en helt annan femma.

Alla vill synas med vinnare och just nu känns inte Pantern som en vinnare. Inte minst med tanke på att man i pressmeddelandet chansar med ett skott från egna förlängda mållinjen; ”jag tror inget annat lag i Sverige spelar med en ren matchdräkt”.

Hej Brynäs.

En enkel googling hade gett pressmeddelandet åtminstone något bättre anseende.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: