En dag med Viasat Hockey
Följ med bakom kulisserna
Viasats bevakning av Allsvenskan är mer omfattande än den någonsin varit, och i lördags sändes den slutsålda matchen mellan Leksand och Mora. Stora delar av besättningen flög på morgonen upp från Malmö, där gårdagens sändning ägt rum, och satte sig sedan i respektive bilar med destination Tegera Arena. Teamet fick sällskap av fotografen och skribenten Isabel Boltenstern, som dokumenterade händelserna bakom kulisserna på daladerbyt.
Strax efter tio på morgonen vällde kommentatorer, programledare och experter ut i Arlandas ankomsthall. Efter konstaterandet att en grafiker gått förlorad i Pressbyråns tobaksutbud fortsatte större delen av skaran mot biluthyrningen. Ingen tid gick till spillo när Johan Tornberg skjutsade kollegorna, och en del trafikregler bröts i samma veva.
– Jag har avgjort en VM-final så jag kör som jag vill, hojtade Tornberg då han korsade refuger och stigar som inte var avsedda för personbilar.
Ligisten Tornberg hade blivit entledigad från just denna match och ersattes istället av Leif Strömberg som tillsammans med Per Forsberg utgjorde kvällens expertpar. Bevakningen nere vid isen sköttes av Niklas Jihde och Harald Lückner, som samåkte mellan Stockholm och Leksand. Blyfotade Lückner höll stabila 150 km/h hela vägen till Lugnet där sambandscentralen Jihde bestämt att truppen skulle luncha. Samtalsämnet var undantagslöst hockey i både bil och restaurang. När olika tränare kom på tal var Lückner inte sen med att berätta om sitt möte med Oskarshamns tränare Fredrik Söderström.
– Jag kommer ihåg första presskonferensen jag hade med honom. Han slängde sig med ord jag aldrig hört förut, han hade en otrolig vokabulär, så när det var min tur var jag helt stum och visste inte vad jag skulle säga.
Som bilden visar surfade Jihde runt på hockeysverige.se under bilfärden. OBS! Bilden är inte riggad.
När viltfärsbiffarna landat kördes de sista milen till arenan, och allvaret började. Niklas berättade att bilfärderna fungerar som ett researchtillfälle, där han går igenom lagens hemsidor en sista gång för att vara så uppdaterad som möjligt när han kommer fram. Programledarkorten skrivs för hand, och allt från statistik till klockslag för påa finns nedskrivet. Niklas menar att han knappt tittar på korten, men att det kan vara skönt att ha med sig utifall att något skulle gå snett.
Att vara på plats två och en halv timme innan matchstart kan tyckas ambitiöst, men när vi rullade in på parkeringen mötte vi det tekniska teamet från Mediatec som varit där sedan tio. Sex timmar innan pucken släpps rullas alltså de första kablarna ut mellan arenan och bussen, där herrarna som sköter tv-sändningen sitter. När tv-profilerna anlänt kallar produktionens överhuvud David Sauter till möte. Alla inblandade får vars ett körschema för hur sändningen ska gå till, minut för minut, och de viktigaste punkterna diskuteras. Allt är inplanerat så när som på varje sekund, allt från loggor till vilka startfrågor som ska ställas vid intervjuerna finns med.
För att se acceptabel ut i TV är smink ett måste, men för det här gänget gäller enbart lite puder för att dölja eventuella glansiga pannor som lätt syns i studioljuset. Efter övertalning och en fot i dörren fångades även Leif Strömberg med puderdosan i högsta hugg.
När hyn fått sig en polering går Jihde ner till respektive omklädningsrum för att snappa upp den senaste informationen om powerplaylinor och spelarnas dagsform. Tillsammans med filmteamet, bestående av kameraman och ljudtekniker, spelar de in tränarsnacket som sedan rullar i tv-rutorna i samband med att laguppställningarna presenteras. Niklas förklarar:
– Det finns alltid tre-fyra spelare i varje lag som man snackar lite extra med, de som vet vad man vill ha för information. Att filma i omklädningsrummen innan och efter matcherna är inget vi fått tillgång till genom Viasat, utan det startade egentligen med att vi bara frågade och fick fler och fler ja.
Just denna sekvens är Niklas Jihde lite extra nöjd med att Viasat fått tillgång till, och han menar att man som tittare blir mer delaktig om man får komma in i tränarrummet och faktiskt se hur taktiken målas upp på tavlan. Detsamma gäller intervjun med huvuddomaren strax innan nedsläpp. Det är först på senare år det massmediala utrymmet öppnats för dem att förklara sitt arbete, både före och efter match.
Och hit, till mediebussen, skickas allt material som sedan klipps ihop och får en grafisk upprustning. Längst till vänster i bild ser ni grafikern som är i full färd med att lägga på namnskyltar. Producenten David Sauter sitter i mitten och försöker hitta rätt i körschemat samtidigt som matchen håller på att starta.
Uppe på pressläktaren har Per Forsberg och Leif Strömberg satt sig tillrätta, och deras vy är inte helt pjåkig. Till vänster har de en extra monitor för att se vilka bilder som rullar hos tv-tittarna, och när de själva är i bild snurrar de bara 180 grader på stolarna och möter en färdigriggad kamera. Direktiv skickas ut genom hörsnäckorna för att alla ska vara på det klara med vems tur det är att vara i sändning eftersom tidsramarna är nästintill livsviktiga att hålla.
Om man inte är en fena på att läsa läppar är det omöjligt att förstå vad Lückner och Jihde säger nere vid isen, även om man bara står någon meter ifrån. Ljudnivån är öronbedövande och först när publiken gått ut för att handla korv hör man sorlet från öronsnäckorna, som är väsentliga för att kommunikationen ska fungera.
Niklas har genom åren fått otaliga gliringar för sina intervjuer på skridskor, men det som är mest anmärkningsvärt är egentligen kameramannen som valsar runt på isen i vanliga skor med en sexkiloskamera på axeln.
Till höger i bild ser man studiomannen, vars ansvar är att få allting att klaffa. Det är han som kallar in rätt spelare till intervjuerna, och även han som har makten att bestämma när nedsläpp ska ske. Det är nämligen sändningen som styr matchen, inte tvärt om. När det är dags för spel sänker han handen och ger en klassisk tummen-upp till domaren, som släpper pucken.
Efter förlängning och straffar stod Mora som segrare, och så fort segerintervjun på isen gjorts vallfärdade TV-teamet mot omklädningsrummet för att få med segervrålen i bild. Innan kablar rullas in och kameror monteras ner görs intervjuerna med de båda tränarna, samt med domaren som denna dag var nöjd med sin insats.
Efter sändningen vill alla hem så snabbt som möjligt, speciellt de killar som varit på plats sedan frukost. Alla vet vilka pinaler de ska ta, och det glöms sällan någon kabel kvar. Kameramännen ansvarar för sina respektive kameror, och den största modellen som används uppe på mediebryggan väger ungefär 50-60 kilo. Med kavajfodralet över armen tackar programledarna för sig och bilar sedan ut i Leksands mörker. Ännu en lång arbetsdag är till ända, och nu återstår det bara att andas ut innan nästa sändning.
Text: Isabel Boltenstern
Den här artikeln handlar om: