Stor tv-satsning på SDHL: ”En milstolpe”

SDHL växer – i tv-rutan. Nu kommer beskedet att samtliga matcher från damligan kommer att tv-produceras nästa säsong. Detta sedan SDHL tecknat ett avtal som ska ge fansen bättre möjligheter att följa ligan genom rutan.
– En milstolpe för svensk damishockey, säger SDHL:s Angelica Lindeberg.

Det är mediarättighetsagenturen XVI Sports som tillsammans med produktionsbolaget Sportsground gör satsningen på SDHL. Från och med nästa säsong ska samtliga matcher från ligan tv-produceras, skriver SDHL i ett pressmeddelande.

Avtalet mellan SDHL och XVI Sports sträcker sig över sex säsonger och innebär att minst 200 matcher kommer att tv-produceras varje säsong.
”Detta är ett avtal som ger oss den långsiktiga grunden vi behöver för att popularisera sporten. Det ger oss kontinuitet, synlighet samt möjlighet till större intäkter – och förhoppningsvis innebär det att nu ännu fler upptäcker SDHL”, skriver ligans kommersiella chef Angelica Lindeberg i ett pressmeddelande.

Det är fortfarande oklart hur och var matcherna ska sändas.
– Vi är övertygade om att vi kommer hitta ett bra långsiktigt hem för SDHL. Den svenska mediamarknaden är under konstant utveckling och det finns givetvis en stor mängd potentiella aktörer. Vi lovar att i god tid före säsongen meddela fansen vart SDHL sänds, säger Viktor Johansson, partner i XVI Sports.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: