Sök
Michael Campese
Bildbyrån
SHL

Klubbdirektören mitt i krisen: "Det är den svåraste frågan"

Brynäs blev inte av med några hemmamatcher, eftersom de varken skulle spela slutspel eller kval, men är förstås också berörda av coronakrisen. Klubbdirektören Michael Campese berättar om svårigheterna med hans jobb just nu, det svåra med att vara ansvarsfull och samtidigt bygga lag - och om SHL förlitar sig för mycket på TV-avtalet.

– Det är en jättestor del, det ska jag inte sticka under stolen med, säger han till hockeysverige.se.

Brynäs och Linköping var de enda två SHL-lagen som hann spela färdigt säsongen helt och hållet, och därmed inte gick miste om några hemmamatcher i vare sig slutspel eller kvalspel. Brynäs behövde "bara" spela en match inför tomma läktare. 

Men det betyder inte att läget är bekymmersfritt.

Det finns en stor ovisshet hos samtliga SHL-klubbar eftersom ingen vet när säsongen kommer igång igen, eller hur stort ekonomiskt bortfall de kan räkna med när det går att se ett resultat av den förödande coronakrisen. Brynäs är en av många klubbar som permitterat sina spelare och sin övriga personal, vilket bland annat berört klubbdirektören Michael Campese. Huruvida Brynäs spelare, likt Malmös och Frölundas, väljer att gå ned i lön utan att det ska påverka statskassan är oklart just nu, berättar Campese.

– Vi har inte tagit något beslut där, så det finns ingen poäng för oss med att gå ut med något kring det. Det är ingen självklarhet att gå den vägen. Jag förstår diskussionen och jag kan förstå beslutet de tagit - men å andra sidan är vi en jättestor inbringare av skatt också, säger klubbdirektören.

"VI LIGGER RELATIVT BRA TILL"

Med tanke på det ovissa läget som råder jobbar Campese med flera olika scenarior.

– Det är klart att jobbet blir lite annorlunda. Vi har fortfarande vår treårsplan som vi är mitt inne i, och vi har en längre plan som jag jobbar med tillsammans med styrelsen. Men nu är det är att jag jobbar här och nu. Samtidigt måste jag jobba med flera olika delar. Den stora frågan är egentligen inte om vi kommer kunna spela hockey eller inte, utan det handlar om hur snabbt samhället återhämtar sig. Både ekonomiskt, och från själva sjukdomen. Tidigare har nationalekonomerna pratat om att det kan ta ett år, nu snackas det redan om att det snare kan ta två, tre år innan samhället återhämtar sig. Är det rimligt då att vi behåller vår plan som den varit tidigare?

– Samtidigt... Det är pengar det handlar om. Det går att göra planer ändå och det är inte bara Brynäs som drabbas och kanske går ned i omsättning. Men det som är svårast är ju att ingen har svaret på när eller hur det här kommer sluta. Det är spekulationerna som är jobbigast. Därför har vi bestämt oss för att jobba efter vår tidigare plan, men samtidigt titta efter två, tre varianter till. Vi måste vara beredda på att både växla upp och växla ned. Eller ligga kvar där vi är idag, för den delen.

Vilka konsekvenser får krisen för Brynäs?Vilka konsekvenser får krisen för Brynäs?Foto: Daniel Eriksson/Bildbyrån

Är ditt jobb i det här läget att "släcka bränder"?

– Mycket handlar om likviditeten, det är en jätteviktig fråga. Nu handlar det inte så mycket om vad du har för tillgångar i fastigheter och sådana saker. Det handlar om att få koll på vad verksamheten kommer behöva kosta och vad den får kosta. Vi sitter relativt bra till, likviditetsmässigt. Vi kan på något sätt hålla näsan ovanför vattenytan, så jag behöver inte gå och tok-släcka bränder. När jag såg vår likviditetsrapport blev jag faktiskt ganska glad. Vi behöver inte skicka hem folk till höger och vänster innan vi vet var vi landar, utan vi kan värdera situationen och göra prognosen rätt.

– Vi har ingen panik, just eftersom likviditeten är så avgörande. Vi hade vi haft tomt på bank-kontot så hade jag fasen sprungit och släckt bränder. Nu finns det någon form av trygghet ändå.

SPONSORER SÄGER NEJ

Har du redan nu märkt av ett ekonomiskt bortfall i form av sponsorer som hoppar av, exempelvis?

– De närmaste två veckorna kommer vi göra en genomlysning och prata med så många som möjligt av våra partners för att kunna skapa en riktig bild av situationen. Det finns absolut de som redan nu sagt att de är med. Men sen finns det ju vissa branscher som går jättetungt, som besöks- och transportnäringen. Många skjuter på sådana här beslut nu och jag har jätterespekt för det, och sen finns det ett antal som säger nej här och nu. Det är det vi behöver bena ut, procenten av vilka som gör vad. Det svaret har vi kanske om två veckor. Men jag räknar med worst case-scenario och hoppas på bättre.

Utifrån att privatpersoner också kan bli av med jobbet eller riskerar att förlora mycket pengar av krisen - behöver ni se över hur ni kan locka folk till arenan när säsongen väl drar igång?

– Vi gjorde ett jättestort jobb inför förra säsongen, just med den biten, och hade en jättebra ökning i publiksnitt efter det. Den planen som sådan kommer vi inte ändra, men vi kanske behöver se över våra prisstrategier igen.

– Det är egentligen tvådelat, det här. Å ena sidan vill människor uppleva positiva saker när man har det tufft. Men jag har också en jättestor respekt för att det finns de som förlorat jobbet eller är permitterade. Det handlar om att förstå människor och deras situationer, oavsett om det handlar om privatpersoner, företag eller kommuner för den delen.

Hur mycket jobbar ni klubbdirektörer på egen hand i det här, och hur mycket kontakt har ni med de övriga klubbdirektörerna och SHL?

– Vi pratar såklart jättemycket - och det ska vi göra. Vi pratar åtminstone en gång i veckan och uppdaterar var vi är. I Brynäs IF har vi det helt okej, men någon annan kanske inte har det. Då är det viktigt att kunna hantera det så alla kan överleva. Vi behöver hänga ihop i vissa frågeställningar. Det finns många saker att prata om, och som vi kan enas till.

– Det finns jättemånga frågor att samtala kring, exempelvis vad som händer om vi inte kan spela och sådana saker.

Finns det redan nu en Plan B som ni kan ta till om det inte går att spela nästa säsong utefter det spelschema som redan är satt?

– Det är bland annat det vi diskuterar, ett worst case-scenario. Vi är inte framme där än men vi måste börja titta på den typen av problem. Vi kan inte sitta och blunda utan måste se över alla tänkbara alternativ. Det är fortfarande väldigt tidigt, vi har ju lite tur att vi inte är som fotbollen som ska börja sin säsong nu, så vi kan följa utvecklingen.

Finns det någon krisplan för hur ni hanterar en situation där exempelvis en Brynässpelare eller Leksandsspelare blir sjuka under säsong?

– Nej, det svaret finns inte just nu. Jag får nästan ont i huvudet av att en tänka på en sådan situation. Vi får se hur allting fortlöper. Fram till sommaren kommer det vara ett spekulerande. Det finns ett datum som är 23 juni då det kommer beslutas kring en massa olika evenemang. Fram tills dess blir det bara spekulationer.

FÖRLITAR DE SIG FÖR MYCKET PÅ TV-AVTALET?

Sportbladet skrev i dagarna att SHL-klubbarna kommer få TV-pengarna som planerat både för den nyss avslutade säsongen, och den kommande - förutsatt att säsongen kommer igång i höst. Annars är det ännu oklart vad som händer med de TV-pengar som SHL-klubbarna bygger så mycket av sin verksamhet på.

SHL-klubbarna förlitar sig mycket på TV-pengarna.SHL-klubbarna förlitar sig mycket på TV-pengarna.Foto: Bildbyrån

Det har funnits en del kritik mot att ni förlitar er för mycket på TV-pengarna. Kan du se en risk i att man gör just det, med tanke på att man då ändå blir beroende av en utomstående part?

– Ett avtal, i det här fallet ett TV-avtal, blir som en sponsor. Har man det så kan man ju budgetera med den intäkten. Nu är det en extraordinär situation och då blir det en annan fråga. Det här kanske är ett ypperligt tillfälle att titta på just det, om vi lutar oss för mycket på just det avtalet.

– I Brynäs förlitar vi oss inte enkom på TV-pengarna - men det är en jättestor del. Det ska jag inte sticka under stolen med. När vi nu hamnar i en sådan här situation har vi en utmärkt möjlighet att syna oss själva, om vi förlitar oss för mycket på det avtalet, om vi kan få in pengar på andra sätt. Det är en jättesvår fråga.

– Jag tror så här: Det är jättebra att syna sig själv i en sån här situation. Och då kan man ställa sig frågan: Varför gör man det inte i vanliga fall? Och det är en jättebra fråga. Men ibland tvingas man se över sig själv och syna den här typen av saker.

"DEN SVÅRASTE FRÅGAN AV ALLA"

Hur svårt är det i din situation att å ena sidan inte vilja vara Klubbdirektören som driver Brynäs till konkurs, men å andra sidan också se till att ni kan konkurrera med övriga klubbar i det som ändå är er kärnverksamhet: ishockeyn?

– Det här är kanske den svåraste frågan av alla. Moraliskt och etiskt ...samtidigt som vi permitterar kontoret och kanske behöver förändra organisationen måste vi värva spelare. Det sliter i mig, det gör det verkligen.

– Men om du tar en fabrik som producerar något så behöver de ha igång maskinerna och de som sköter maskinerna - men man kanske inte behöver allt annat. Vi spelar ishockey, det är vår fabrik, och utan den finns inte allt det andra. Sen kan man diskutera budgetar och sådana saker, och där är vi i en situation där vi om vi sitter helt still kanske spelar ur oss. Det är för vår klubb en kanske ännu värre katastrof.

– Det gäller att hantera det ansvarsfullt, med prognosarbete, effektivisering och sådana saker. Där kommer ansvarstagandet in. Vi ska inte vara rädda att informera spelare om situationen, precis som om de vore vilken anställd som helst. Det är jättemånga som förstår och vill bidra och spelarna lyssnar verkligen. De frågar vad de kan göra i den här situationen. De ser det här som sin arbetsgivare och om läget skulle bli värre sitter vi alla i samma båt, oavsett om det rör sig om klubbdirektören, spelarna eller de som jobbar på marknadssidan.

Michael Campese och sportchef Michael Sundlöv.Michael Campese och sportchef Michael Sundlöv.Foto: Bildbyrån

Har ni förändrat något i spelarbudgeten?

– Vi hade redan många kontrakt skriva, så vi hade inte så mycket utrymme att spela på och dra ned. Men som sagt: Dam- och herrverksamheten är fabriken för oss. Fabriken måste vara uppe och springa. Hur framtiden ser ut vet jag inte, men här och nu kan vi balansera upp det.

Ni storsatsade på ert damlag förra säsongen - finns det en risk att den satsningen får sig en törn eftersom det fortfarande ger mer utgifter än inkomster?

– Vi pratar inte så mycket kille eller tjej i Brynäs IF längre. Vi har en klubb där det ingår en dam- och en flickverksamhet och så är det bara. Vi vill så lite som möjligt röra våra spelartrupper, däremot går det att titta på andra saker. Vi kan titta på hur vi reser eller hur vi bor, och där handlar det inte bara om sporten. Dyker man ned ordentligt hittar man gott om saker man kan vara utan. Jag brukar dela in det i "Nice to have" och "need to have" och nu är det verkligen ett "need to have"-läge. Men det arbetet hade vi börjat med redan innan den här situationen.

"BRYNÄS KOMMER LEVA VIDARE"

Michael Campese är orolig för konsekvenserna coronakrisen kommer få - men inte främst ur Brynäs perspektiv.

– Det är klart jag känner oro. Idrotten är ju inte bara SHL utan den är också bredden. Vi stora har förutsättningar för att kunna gå framåt, vi kan gå mer åt det ideella hållet och kan göra mycket, och vi har pengar i rullning. Men jag känner mer oro för den som inte har de förutsättningarna. Jag ser mina barn spela fotboll i mindre klubbar. Vad fan händer med dem, för att tala klarspråk? 

– Vi kommer hitta någon väg till slut. Brynäs IF kommer leva vidare. Men för bredden och samhället i stort är jag orolig. Hur klarar sig de mindre sporterna? Hur fasen kommer vi må som privatpersoner? Det är surrealistiskt att vara med om det här. 

– Det är de små klubbarna som är med och tar hand om, och fostrar, spelarna som når eliten. Det får vi aldrig glömma.

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till XXXOm du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via XXXPå Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via XXX

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från Hockeysverige, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten