TVÅ SM-GULD. Anders Mäki har fått uppleva två SM-guld under resan med LHC.
SDHL 1

”Vill hamna i ett läge där sponsorer behandlar damerna på samma sätt som herrarna”

ANNONS

Damhockeyn växer i Sverige. Men även om klubbar som Linköping, Luleå, Djurgården och HV71 gör ambitiösa satsningar återstår det en hel del arbete för att kunna ta damhockeyn till nästa nivå.
– Man vill hamna i ett läge där det kommer in sponsorer som behandlar damerna på samma sätt som herrarna. Så är det inte nu, säger Linköpings klubbdirektör Anders Mäki till hockeysverige.se.

STOCKHOLM (HOCKEYSVERIGE.SE)
Året var 2003. Damkronorna spelade landskamp mot Schweiz i Stångebrohallen i Linköping och Linköping HC skapade en prova på-verksamhet där unga tjejer i alla åldrar fick komma och testa att spela ishockey. Det blev startskottet för den damverksamhet som i dag har genererat två SM-guld och genom sin uttalade satsning satt press på andra svenska storklubbar att våga slå ett slag för damhockeyn.

Anders Mäki, klubbdirektör i ”Cluben”, har varit med under hela resan från prova på-verksamheten till SM-gulden. Han har under sin tid i föreningen sett hur antalet spelare ökat. I dag har man totalt 94 flick- och damspelare i verksamheten, som även innefattar ett hockeygymnasium för tjejer i dag.

Men trots att Linköping gått i bräschen för satsningen på damhockey är man i dag ett av lagen i SDHL (tidigare Riksserien) som har flest importerade spelare. Inte mindre än tolv av spelarna i A-laget kommer från utlandet, och då märks inte minst stjärnor som målvakten Florence Schelling och forwardsduon Jennifer Wakefield och Denise Altmann.
– Under den här resan har det tyvärr handlat mycket om att den som kan skapa lite pengar kan värva in spelare och så vinner man. För vår del har det varit mycket så i början för att få upp ett intresse så att man kan locka unga spelare, förklarar Anders Mäki för hockeysverige.se.
– Tänk på LHC:s herrverksamhet när vi gick upp i elitserien. Då hade vi en ganska medioker juniorverksamhet. Fem, sex, sju år senare ser det helt annorlunda ut. Det är som höjdhoppsribban i ungdomssektionen höjs efter var A-laget befinner sig. Samma sak gäller damverksamheten. Det kommer att dröja några år innan vi ser resultatet av framgångarna.

För att snabba på den processen har Linköping samlat alla tränare i klubben, vare sig man leder dam- eller herrlag, för att tillsammans jobba över gränserna och sätta ett gemensamt spelsystem i den mån det är möjligt. Det har inte bara skapat större samhörigheten i föreningen, utan även bidragit en större respekt för damhockeyn bland skeptikerna.
– Det som är kul att se är att en kille som (assisterande herrtränare i LHC) Klas Östman som har fnyst åt damhockey från början har träffat Martin (Andler, ny tränare för LHC dam) och får ut något av de här diskussionerna han också, säger Anders Mäki.

”VI VILL ATT DE SKA SPONSRA TJEJER FÖR ATT DE ÄR BRA”

– De största motståndarna vi har stött på under hela den här tiden sedan damsatsningen startade har faktiskt varit pojktränarna. Det har varit mycket: ”de stjäl våra istider” och ”det där är ju ingen kvalité”, men det har blivit accepterat nu och det kan vara de där SM-gulden som har gjort det.

Vissa pratar om att damhockeyn inte bidrar med någonting ekonomiskt, utan bara blir en kostnad. Vad säger du om det?
– Vi märker på de stora sponsorer, om det är stora bolag eller kommunala bolag, att det finns en vinning här. Ju närmare den offentliga sektorn du kommer, desto viktigare blir det att kunna visa upp en stark damverksamhet. Vissa stora bolag hade inte ens varit med och satsat pengar på LHC om vi inte hade haft en uttalad satsning på både damer och herrar.
– Det finns ju de som säger att det bara kostar pengar med damhockey och inte genererar någonting, men om man lägger ihop allting tror jag inte det, för vi hade inte haft några av de här stora sponsorerna om vi inte hade haft båda.

Med det sagt är Mäki inte nöjd med var LHC:s damverksamhet befinner sig just nu. Det finns fortfarande stora hinder för damhockeyn i Sverige att ta sig över.
– Man vill hamna i ett läge att det kommer in sponsorer som behandlar damerna på samma sätt som herrarna. Så är det inte nu. Då handlar det om goodwill, jämställdhet och hela samhällsgrejen. Vi vill att det ska sponsra tjejerna för att de är bra, inte bara genom att tänka på jämställdheten, utan för att de verkligen ville vara med, säger klubbdirektören.

Han är hoppfull om att damhockeyn över lag kommer att gynnas av att fler klubbar än LHC satsar. Nyckeln till ett större genomslag är att ännu fler sluter upp och skapar uppmärksamhet för sporten.
– Vi tycker det är fantastiskt nu när Djurgården, Luleå och HV verkligen har gett sig in i det här och satsat och engagerat sig. Det är viktigt. Nu är det fler lag på gång, Färjestad där ”Kulon” (Bo Lennartsson) driver ett projekt för att få i gång det med Henrik Rehnberg som tränare. De kommer också att komma, de har hajat det här. Får vi upp fler starka varumärken, klubbar som tar seriöst på det här, då kommer det att gynna damhockeyn i stort.

Den här artikeln handlar om:
Hockey PÅ TV
tisdag 30 april
20:00 Zürich - Lausanne National League
01:00 Boston Bruins - Toronto Maple Leafs NHL
01:30 Carolina Hurricanes - New York Islanders NHL
onsdag 01 maj
03:30 Winnipeg Jets - Colorado Avalanche NHL
04:00 Vancouver Canucks - Nashville Predators NHL
torsdag 02 maj
18:00 Tjeckien - Finland Czech Hockey Games
19:45 Sverige - Schweiz Czech Hockey Games
fredag 03 maj
02:00 Toronto Maple Leafs - Boston Bruins NHL
lördag 04 maj
12:00 Schweiz - Finland Czech Hockey Games
16:00 Tjeckien - Sverige Czech Hockey Games
söndag 05 maj
12:00 Sverige - Finland Czech Hockey Games
16:00 Tjeckien - Schweiz Czech Hockey Games