Nu blir det reklam på World Cup-tröjorna – men inte i NHL: ”Har en tro på tradition”
NHL slaktar en helig ko genom att placera reklam på World Cup-tröjorna nästa månad. Innebär det att NHL-lagen står näst på tur? Inte om man ska tro ligabossen Gary Bettman.
– Jag har en tro på historia, tradition och exakt hur speciella NHL-tröjor är, säger Bettman.
World Cup ser ut att bli en synnerligen lönsam affär för NHL. Under gårdagen kom uppgifter om att ligan förväntas dra in 25 miljoner dollar enbart i sponsorpengar under den två veckor långa turneringen i Toronto nästa månad. Totalt förväntas man dra in hundra miljoner dollar på eventet, varav ungefär hälften kommer att vara ren och skär vinst.
Det är pengar som till största delen hamnar i NHL:s egen ficka. Förbunden bakom de medverkande landslagen ska enligt uppgifter som The Hockey News publicerade härom veckan ”bara” få 500 000 dollar vardera, plus omkostnader kring eventet samt eventuella vinstpengar man gör från de träningsmatcher som anordnas inför turneringen.
En av anledningarna till att NHL drar in så gott om kosing är att man frångår sina principer och sätter reklam på World Cup-tröjorna. Det handlar förvisso bara om en mindre patch på varje axel där mjukvaruföretaget SAP:s logga kommer att synas, men det är ändå anmärkningsvärt med tanke på att ligan alltid har haft hållningen att alla NHL-tröjor ska hållas rena från reklam.
Under många år har det spekulerats i när NHL ska lätta på den här policyn och börja sälja ut sina tröjor. Det här skulle kunna ses som ett första steg mot den utvecklingen, men enligt ligabossen Gary Bettman ska det inte finnas några sådana planer från NHL:s sida.
– Ingen ska se det här och säga att nästa steg är att sätta de här på NHL-tröjorna, sade Bettman enligt Dan Rosen på nhl.com under en presskonferens i Washington i går.
– Jag har en tro på historia, tradition och exakt hur speciella NHL-tröjor är.
Bettman re. advertising not coming to NHL sweaters: "I am a believer in the history, tradition and exactly how special NHL sweaters are."
— Dan Rosen (@drosennhl) August 17, 2016
Utöver SAP-loggan kommer även tröjmakaren Adidas klassiska ränder att synas på tröjan, något som i högsta grad kan klassas som reklam.
The @NHL has announced that @SAP will have ads on the shoulders of the World Cup of Hockey jerseys #wch2016 #nhl pic.twitter.com/o0TwosDBL9
— Sports Squatch (@SportsSquatch) August 17, 2016